„ЕУФОРИЯ ЗА ДУШАТА И СЕТИВАТА“

0
1022

Народният театър превърна откриването на сезона в истински празник, поднасяйки ни премиерния си спектакъл „ЕДИН БЕЗУМЕН ДЕН”  по безсмъртната творба на Пиер дьо Бомарше, „Саватбата на Фигаро“.
Що се отнася до любовта,прекалено много никога не е достатъчно“  е казал знаменитият драматург. Същото може да се отнесе към този спектакъл, който е сякаш олицетворение на самата любов към театъра като изкуство, защото ни дарява с по много от всичко, на което е способен театърът, за да ни накара да го обичаме и да искаме още и още.


Актьорът-режисьор, Михаил Петров е впрегнал в постановката си всички възможности на които театърът е способен: да пее, да танцува, да бъде злободневен, фриволен, сатиричен, мъдър, вълнуващ, поетичен-за да ни потопи в завладяващата му стихия. Това е спектакъл, създаден с любов и въображение, с усет за всеки детайл, прецизен към пластичната  изобразителност.  Всяка отделна сцена и мизансцен са  извайвани сякаш от художник, актьорската игра е подчинена на брилянтна партитура, а оркестърът на живо участва като действащо лице в представлението. Най-важното че има органична спойка между всички разнородни елементи, които изграждат цялостна  и плътна структурата на спектакъла, на което се дължи и мащабността на въздействието.

Михаил Петров обаче не е прекрачил тънката граница, между карнавалното и клоунадата, пародията и бутафорията, нещо, по което много други сцени се увличат, като превръщат постановките си в зрелища за „долницата“ на зрителските възприятия. Бликащият спонтанен смях не замъглява ума и не отклонява погледа от същността на съдържанието, брилянтно разчетената игра на актьорите не преминава в разпищолване за пред публика.

Въпреки бравурната лекота, с която играят, пеят и танцуват актьорите и която е резултат вероятно на много усилия и труд, спектакълът не се превръща в лековат водевил и не измества фокуса от сатиричния заряд на творбата, която, както знаем, е вдъхновявала и дейците на френската революция. Самият Бомарше след представянето на „Фигаро“ е бил изпратен от Луи ­Петнайсти за пореден път в затвора.
„Бързам да се смея преди да са ме накарали да плача“- е друга от крилатите му фрази. А спектакълът е присмех над глупостта и суетата на затъналото в пороци благородническо съсловие, пълното загниване на феодалната система. Както и на всяка самозабравила се прослойка разбира се, ерго- и в наше време.

Прекрасни, изобретателни, неочаквани, пластични и вдъхновени са двамата млади актьори в ролите на граф Алмавива- Селиан Радев и на Фигаро- Димитър Живков. Желаем им на добър час и много успешни роли по пътя в  това нелеко изкуство. Не бива да сме несправедливи и към останалите ярки образи, реализирани от целия  актьорски  състав: ПАРАСКЕВА ДЖУКЕЛОВА, ДЖУЛИЯ БОЧЕВА, ГЕРГАНА ЗМИЙЧАРОВА  ПАВЕЛ ИВАНОВ, ВЛАДИСЛАВА НИКОЛОВА, ЕВА ДАНАИЛОВА, ВЯРА ТАБАКОВА, ЦВЕТОМИРА ДАСКАЛОВА, ХРИСТО ЧЕШМЕДЖИЕВ, СТОЯН ПЕПЕЛАНОВ, ВАСИЛ ДРАГАНОВ, ПЛАМЕН ДИМОВ, ХРИСТО ТЕРЗИЕВ. Без да сме съвсем справедливи, вероятно още малко боя и липсва на Сюзан-Джулия Бочева.

Трябва да се подчертае, че спектакълът е и демонстрация на и на приемствеността, белег за школата на Народния театър.
За първи път „Сватбата на Фигаро” е поставена на Камерна сцена през 1984 г. от Никола Петков.
Любопитното е, че и тогава, и сега, авторът на музиката е един и същ – музикалният колос Любомир Денев.

За актьорите предизвикателството   не е било никак малко, защото е трябвло  да се съизмерват с истински театрални легенди от постановката преди 34 години – младият   граф Алмавива тогава е игран от  е сегашния  директор на театъра Мариус Донкин,  Емил Джамджиев, ролята на графиня Розина, Гергана Змийчарова „наследява” от Мария Стефанова и Виолета Гиндева,а  Джулия Бочева- ролята на Сюзан, от Жоржета Чакърова и Камелия Недкова. Фигаро пък е играл самият Михаил Петров и Антон Радичев.

Дворцовият  оркестър, съставен от виртуозните музиканти Жорж Паликарски, Слав Бистрев, Николай Казаков и Ивайло Флоров.

Разкошните костюми, с които актьорите ще се вихрят на сцената, са дело на невероятната Елена Иванова, хореограф е Мариана Крънчева, а музикален педагог – Евгени Господинов.

Специално за рекламата на спектакъла Народният театър се довери на един от най-прочутите български арт фотографи – Любомир Сергеев /https://sergeevstudio.com/, който създаде впечатляващата и стилна визия на плаката.
Билети за „Един безумен ден” могат да се закупят от касите на театъра и онлайн на http://nationaltheatre.bg/play/edin-bezumen-den/.
И на https://www.epay.bg/v3main/epaygo

Следващите спектакли са на 2, 7 и 30 октомври. Не пропускайте!

 

Коментари

comments