УСПЕШНИ ЛИЧНОСТИ-УСПЕШНИ БИЗНЕС МОДЕЛИ

0
1336
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

КАЛОЯН ХРИСТОВ, основател на платформата за аутдор спорт, хоби и активен начин на живот – www.varriosport.bg. Един от престижните участници, класирани в  конкурса eCommAwards2017
Има такива хора. Завладяващи с това, че избират неутъпканите пътища и успяват да постигат целите си. Защото за тях е важен пътят, преодоляването, усилията, които полагаш. Не крайната точка. Животът на Калоян  е пример за  динамична и екстремна надпревара с времето, природните сили, величествените планини, които са му дали познание за смисъла на успеха.


Усъвършенстването и израстването на човек винаги е свързано с изминаването на определен път. Аз не вярвам в бързия успех, не вярвам в нещата, които се случват просто ей така от само себе си или заради съдбата. Всичко зависи само и единствено от нас и затова, когато изкачваме един връх винаги е добре да помним пътеката, по която сме дошли, усилията които сме вложили, знанията и мъдростта които сме придобили. Те ще ни помогнат да оцелеем впоследствие. Знам, разбира се, че има и вариант да ни спуснат с хеликоптер директно на върха, но тогава знаем ли какво да правим там? Как да се задържим и как да стигнем до следващия?

-Предприемач по душа, по неволя или по стечение на обстоятелствата?
– 
Бизнесът, креативността, спортът и активният живот, споделянето, енергията на духа

и ума са взаимосвързани и не могат да съществуват отделно. Спортът е присъствал в ежедневието ми от най-ранна възраст минавайки през етапи на професионални намерения, любителски активности, страст, приключения, придобиване на знания и умения, докато стигне до една голяма идея, мечта, проект на салфетка, бизнес план и реализация с пълно 100% отдаване. О да, пропуснах разбира се и травми – множество травми, защото в онези години спорта вървеше ръка за ръка с травмите, тогава просто нямаше от кой да се уча, нямаше кой да ни покаже, нямаше информация, нямаше технологична екипировка и консултанти.

-Разкажи ни за началото на твоята бизнес история?
-Моята трудова история започна още на 14, когато разтоварвах тирове с огромни и по –тежки от мен чували със сол и ориз на складовете на Сточна Гара – София. Забавен начин да изкарам някой лев за лятното море… В последствие преминах през какви ли не занимания, само и само да правя онова което искам и да съм независим. Бях сервитьор, барман, работех във фото, бях фотограф, бях манекен и модел, имах сергия между едни блокове в квартала и … На 21 реших, че ще започна работа в една от най-големите частни медийни компании по това време – Радио FM+, част от американската Emmis Corporation. Бях се подготвил много добре, с месеци преди това. Нахлух директно в офиса им и казах, че искам да работя там. Шефовете ме мотаха три месеца. Започнах като консултант продажби на свободна практика без заплащане и продавах най-трудното нещо – време и идеи в пазара, който все още изобилстваше отмутри и хора, които не знаеха какво да правят с бизнеса си.  На 6-я месец имах продажби наравно с най-добрите им консултанти, а в края на 1-та година станах мениджър на целия търговски екип. Правех търговските стратегии, обучавах екипите, подбирах ги, правех стратегията, която използват и до ден днешен. След около 11 години реших да търся път самостоятелно, имах пари вложих ги в заведение, нищо не разбирах и то разбира се фалира за 6 месеца. Най-хубавия ми спомен от него бе когато го затворих. Научих много и не повторих грешката си. Това бе и първият ми опит като предприемач.

 

-Дай ни твоето определение за предприемач?

–  Не бих казал, че неволята тласка един човек към това да вземе живота си в ръце и да започне да създава нещо качествено и свое. Напротив, ако само неволята е причина, а няма нужните умения и качества най-вероятния резултата ще е под нулата. Всичко опира до осъзнаване, разбиране, желание и силна, ама мнооого силна воля и неуморно напасване към средата и тенденциите. Днес всичко, особено във високотехнологичен бизнес като Varrio Sport, динамиката е буквално от днес за утре. Научил си нещо, лягаш доволен, сутринта ставаш в 5, отваряш книгата или компютъра и виждаш, че то вече е остаряло. Ако си позволиш дори само ден невнимание или отпускане, веднага биваш задминаван. И тук идва ред на нещо много важно  – хората често разсъждават така: „Ще стана предприемач, за да изкарам пари“… и често се провалят, защото печелившата стратегия е единствено тази „ Ще бъда предприемач, за да  правя нещо полезно, да дам повече стойност, да направя повече добро за хората и средата около нас.“ Парите реално не са самоцел, те са някакъв косвен резултат от стремежа да си полезен, да си най-добрият, да даваш най-доброто.

-Какви са житейските ти уроци от тогава?
-След краткия ми, но поучителен първи опит с бизнеса като собственик на заведение, научих и втория си голям урок. Беше започнал вече първият строителен бум и в тази сфера се очертаваха добри перспективи. Направих своя компания, която се занимаваше с фасилити мениджмънт. Спечелихме огромни бутикови клиенти, всичко вървеше с перфектна организация и се монетизираше добре и до самия му край. Прекратих този проект, защото в него нямаше душа, нямаше пламък, нямаше нищо, което да ме амбицира и развива, просто не беше моето. Да правиш онова, което ще ти донесе някакви пари, но няма да те задоволява емоционално, няма да те развива и усъвършенства е пагубно и не го препоръчвам на никой.

-Искаш да кажеш, че знаеш какво правиш или, че правиш каквото искаш?
-През целия ми живот винаги в мен е тлеела идеята, че ще се занимавам с дейност свързана със спорт, активен и здравословен начин на живот, природа, пътуване, приключения и мотивационно образователна дейност, в която един ден ще съчетая уменията си в продажби и работа с хора, знанията за спортната материя и бизнеса като цяло. Идеята за проекта се зароди преди около 10 години и се развиваше непрекъснато от единични мисли, до идеи записани на салфетки и тефтери, и след това концепция, план и т.н. Така проекта стана оформена мечта и цел и просто чакаше

времето, в което пазара, икономическата ситуация, технологичното развитие и ръста на активно мислещите хора да се слеят в подходяща за бизнеса – тренд линия. Докато чаках, анализирах, следях, записвах и доразвивах проекта, обикалях по всички световни изложения за спорт, гледах събирах контакти, срещах се с хора от бранша, следях конкуренти, избрах си модели на няколко успешни компании в Европа и САЩ, които да следвам. В същото време бях в планините, в морето, по пътя, всеки възможен момент, в който разпитвах кой, какви са му проблемите, от какво има нужда, от къде купува, как вижда нещата.

-Всеки е имал някакъв отключващ, съдбовен момент в живота, при теб  какво се случи?
-Когато човек дерзае и гори в дадена посока, тогава той сам чертае съдбата си и кара нещата да се случват, не от само себе си, напротив той ги предизвиква. И така преди около 3 години се появи и голямата опора, любовта на живота, не половинката а   eДЕницата в живота.

Моята партньорка Деница Кирова, заедно с чиято супер сила, чар, умения, грация и мотивация създадохме проекта Varrio Sport.  Какво повече мога да кажа – брилянтен маркетолог и търговец, технологичен човек, супер реален и естествен характер, скиор, планинар, алпинист, кайтсърфист, сертифициран капитан ветроходец, катерач, алпинист, усмихнат екстремист и човек с добро сърце.

 

-Какво е да си в интернет бизнеса?
-„Бизнес в интернет“ е  много широко понятие. В днешно време да имаш какъвто и да е бизнес, да продаваш продукти или услуги, да си специалист в дадена сфера и да нямаш присъствие в интернет  е огромна загуба.
Ние сме се насочили към това да създадем една платформа с множество полезни функционалности, които дават изключителни ползи на хората, да предложат нещо, което до този момент никой и по никакъв начин в България, че и в региона не е правил. Съчетанието от медийна  дейност, софтуерни функционалности, модерна е-комерс технология, сцена за изява на редица атлети и популярни личности, социална и образователна  мотивационна дейност, благотворителна дейност и т.н. ни прави уникални и всъщност обединява поне 10 вида интернет дейности възможни само и единствено благодарение на технологиите и мрежата. Разбира се зад всичко това седи и неуморен труд на целия ни екипа и куп супер герои, повечето от които на този етап ни подкрепят абсолютно доброволно.Не на последно място интернет е вятърът, чрез който можеш да достигнеш ти, продуктите и услугите ти, идеите ти, до целия свят. Можеш да комуникираш с всички, на всички нива, да продаваш навсякъде, да учиш отвсякъде. Това не е Мол-а, в който имаш стени и ограничения.За всичко това разбира се е необходима здрава основа, силен екип, вътрешно гориво и мотивация и не на последно място достатъчна доза лудост!

Какви са предизвикателствата към този момент?
– Вече в интелигентните системи за интернет комуникация, маркетинг  и търговия активно се внедряват изкуствен интелект, мега чувствителни и интелигентни софтуери и нанотехнологии, които все повече започват да „мислят“ и да дават нови възможности. Може би скоро ще свържем земята с Марс, ще можем да ходим до там редовно или да правим бизнес там, кой знае ?
В чисто бизнес план предизвикателствата на малкия и среден стартъп проект в страна като България си е истинска борба с вятърни мелници. Не, че навън е по лесно на младите и стартиращи компании, но тук средата е  тотално враждебна. Липса на регламенти, корупция, липса на институции, безобразни лъжи от институции, банки и всевъзможни паразитни организации, хора които не знаят изобщо къде се намират и какво правят и като цяло слаба култура в потреблението.. Да намериш начин да финансираш добра идея в България и същевременно да защитиш интереса и бъдещето си е нещо непосилно за много хора. Нормално е големите да изяждат и борят малките и слабите, само, че вижте какво се случва тук – в последно време големите и УМНИ бизнеси разбраха, че не могат да съществуват без малките, те имат нужда от тях и започнаха да ги подкрепят под една или друга форма. И вместо те да са хищници, всъщност най-разгневеният и гладен хищник се оказва държавата, която масово цели с действие и бездействие да убие и съсипе целия малък и среден бизнес, да няма идеи и предприемчивост, да няма смелост и дух. Така паразити като банки и всякакви комисии, безумни институции и инстанции, тромава администрация, обслужване от преди 30 години и  корумпирани системи прерязват желанието на редица супер стойностни хора, проекти и идеи. Всички тези неравности правят пътя неясен, малко рискован, но ПРЕДИЗВИКАТЕЛЕН. Само, че всичко зависи от нас, решения има, смисъл има, възможности има колкото поискаш. Аз бих искал  моя и нашия опит да бъдат поне малък пример за много хора, които смятат, че тук всичко е загубено, че навън е по-лесно. Не, не е така. България все още е страна на възможности, за хора, които искат да дават много от себе си, които не ги е страх и които знаят, че истинското училище на живота започва след университета.

 -Каква е твоята оценка на онлайн търговията в България?

Varro Sport Team

– България и региона не правят изключение от общите тенденции на пазара в Европа. Все повече дейности и услуги се дигитализират, все повече хората могат да комуникират, купуват и продават, дори само с няколко клика през мобилния си телефон.
Не съм си и представял преди години, но сега твърдо ще кажа, че в България всъщност в последната една година се случват предимно много позитивни промени в пазара на онлайн проекти. Първото и най-важно, е че от месец септември 2017г. вече създадохме собствена браншова организация БЕА – Българска Е-комерс Асоциация /www.beca.bg/, която е официална и легитимна част от групата на Ecommerce Europa, организации, които реално водят и са гласа на е-комерс бизнеса и в страната, и в Европа като цяло. В асоциацията членуват най-добрите, доказани, легитимни и перспективни онлайн е-комерс проекти.  За моя радост и чест, нашия проект Varrio Sport – All Seasons Outdoor е член на асоциацията от самото й начало. Членове на асоциацията са и редица големи обучителни компании, куриерски компании, дигитални агенции и други, които с дейността си придават стойност в процесите на онлайн бизнеса.

-Интернет е и донякъде анонимно място, какви са все пак рисковевете?
-Сигурността в професионално изградени сайтове като varriosport.bg  вече е толкова голяма, че е много по-лесно да ви измамят някъде на улицата отколкото в интернет пространството. Да не говорим, че всички големи компании за картови разплащания предоставят освен стандартните, супер сигурни системи и застраховки /те не се плащат допълнително/, които ви гарантират сигурността на вашите пари.
При разплащане с карта в легитимен онлайн магазин нещата са още поне 3 пъти по сигурни, като  плюс  това добавяме и sms и изискването за 3D секюрити код, което на практика е непробиваемо. Всъщност, ако говорим за разплащане с карти, като погледна статистиката виждам, че е много вероятно да ви откраднат данните на картата през банкомат или както често се случва напоследък да вдигнат целия банкомат, отколкото да имате проблем при разплащане  в легитимен и сигурен и доказан сайт.  Повечето български сайтове имат значително по-добри системи за сигурност, отколкото дори чужди такива.

-За отговорните компании вече е задължително да имат и социални каузи, нали така?
-Като обект от националната икономика и социално ангажирaна компания ние от Varrio Sport имаме кауза да се включваме и подкрепяме редица инициативи в подкрепа на популяризиране на спорта, активния и здравословен начин на живот според подрастващите и техните родители. Партнираме си с множество фондации и организации в тази сфера. Като пример мога да кажа фондация Америка за България, където подкрепяме национални детски отбори по природни науки, Музейко  и Банско Филм фест, с които през 2016г. реализирахме един проект наречен Адвенчър уикенд, където направихме демонстрации на популярни спортове, а водещи атлети изнесоха образователни лекции. Партнираме си и с предаването Зелена Светлина по БНТ1, заставайки зад каузата за намаляване на вредните въглеродни емисии и опазването на чистата ни природа.
Безспорно нашия фокус пада върху нашите деца и бъдещето, което е в техните ръце. На 10-ти и 11-ти март 2018г; нашият екип се включи в едно страхотно мероприятие, в което качихме 4 деца с двигателни проблеми до хижа Мальовица и им устроихме страхотно Ледено приключение. Инициативата беше на Към Върха/To the Top – организация, която подпомага деца с подобна съдба и се опитва да ги асоциира в нормалната житейска среда създавайки събитие като тези и поставяйки ги наравно с всички други. Събитието бе само част от по-мащабна програма за подпомагане на деца с увреждания.

-Следиш явно тенденциите за изработване и поддържане така, че сайтът да е  актуален.
-Varrio Sport  реално е платформа/портал или както ние го наричаме hub/базов лагер за хора с интереси в активния и здравословен начин на живот, хоби, спорт, природа, любопитни и интересни дейности и занимания. Ние отделяме сериозно внимание на нашия медиен блог, където заедно с известни журналисти, атлети, инфлуенсъри предоставяме супер интересни материали за технологии, спорт, възможности за активна почивка, хоби и т.н. Това съчетано с редица полезни функционалности ни различава значително от всеки друг онлайн магазин ориентиран само и единствено към продажбите. Ние знаем, че единствения начин да сме реално полезни за клиенти си е да им даваме повече отколкото очакват, да сме до тях и преди, и след покупката, да ги подкрепяме и консултираме дори и без покупка. Varrio Sport  е единственият специализиран за спорт, и като цяло, сайт , предлагащ опция за личен, персонален консултант, който винаги да ти е „под ръка“ при всякакви въпроси свързани с продукти или активности. Също така ние сме реално медиатор между многото атлети, с които работим и клиентите, които чрез нас могат да се допитат до техния опит, да зададат въпрос или да получат консултация или препоръка за спортен инструктор, за точната екипировка за съвременните тенденции и т.н.

 

Varrio Sport Team

В заключение бих искал отново да споделя моето виждане за бизнеса, че за да си успешен трябва да се стремиш не към печалба на пари, а към това да си полезен и да помагаш на средата около теб, а не обратното. И нека завърша с един мой любим цитат на Майк Хорн:
„Никога не стигаш докъдето виждат очите ти, стигаш докъдето отива мисълта ти.“

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

comments