БЪЛГАРСКИ ДНИ В БЕРЛИН – НОВИ ЕВРОПЕЙСКИ АКЦЕНТИ

0
699

Леа Коен, писател, музиковед, политик и дипломат, работила и работеща за достойното присъствие на България на международната сцена, ни прави  съпричастни на събитие, което напразно убягва от фокуса на медиите у нас.

Да събереш за два дни и в пространство от около 200 квадратни метра представяне на два от най-успешните български сериала „Под прикритие“ и „Четвърта власт“, премиера в Германия на новия филм „Съдилището“ на режисьора Стефан Командарев, култови документални филми като „И България е една грешка“ на Георги Лозанов и „Историята на ДС“, филм за легендата Гена Димитрова, дискусии за европейски аспекти на литературата, широка книжна панорама с повече от 200 нови заглавия, изложби и филмирано оперно представление, изглежда амбициозно и дори агресивно събитие.

Ако към GetAttachment.aspxтова добавите, че всичко изброено става с личното участие на създателите и с техни коментари пред публика, ще достигнете формат на голям културен фестивал. С голям мащаб и със скромен за берлинските мащаби адрес: Културният център в Берлин, който разполага с неголям салон и екип от трима души. Изглежда невероятно, но е факт : на 6 и 7 февруари те организираха и осъществиха 48 часов културен маратон, който дълго ще се помни.
Безспорният успех на това събитие, замислено като експериментална съвместна инициатива на Културният център и на списание Маргиналия и посетено от стотици, за които трудно се намираше място в залата, доказа за поредно, че културата не е загубила своя потенциал на посредник с българските общности. Също че у тях съществува желание, дори глад за съвременното изкуство, което трудно, но и упорито се изгражда тухла по тухла в кризисна България. Тези истински културни празници всъщност бяха подарък за българските общности, тъй като главните организатори директорът на Центъра Панчо Чернев и главната редакторка на Маргиналия, Юлиана Методиева осъществиха инициативата почти без средства, без специални субсидии от институции и от държавата и с доброто желание на участниците. Френетичният труд на малкия екип на Центъра и на Маргиналия пое рисковете на тозиВсички GetAttachment.aspx2експеримент. Образност, слово и импровизация се превърнаха в интерактивна проява, в която творци и участници бяха равностойни партньори с публиката.
Артистичният вкус на екипа на Центъра успя да събере в едно послание повече от десет жанрово напълно различни прояви. Първоначално импровизиран, а по-късно много добре структуриран, този български фестивал в Германия е уникално събитие. Неговият стимулиращ както за зрителите, така и за творците характер сочи, че отвъд умората, привидната рутина, жанровата казионност, съществува непланирана емоционална енергия, която всички търсим често напразно и която организаторите успяха да предизвикат за общо удовлетворение на всички.
Като благодарен участник в тази инициатива бих желала да напомня на институции като Министерство на културата и МнВР, че открай време културата е един от най-добрите посредници на нашите идеи и инвестицията в нея никога не е загубена. Нека бъдат така добри да си спомнят това при следващите Дни на културата в Берлин.
На първите организатори на „Български дни в Берлин“ пожелавам да превърнат проявата по време на Биеналето в Берлин в традиционна в културния афиш на българската общност, която, убедена съм с нетърпение ще очаква нова подобна проява.
От себе си добавям – довиждане, приятели, до февруари 2016 в Берлин.

Ето имената на участниците : Севда Шишманова, Вяра Анкова, Георги Лозанов, Юлиана Методиева, Стефан Командарев, Асен Блатечки, Екатерина Бончева, Радост Николаева, Галя Димова, Митко Новков, Леа Коен, Вера Петрова, Димитър Сотиров, Златко Енев, Доротея Монова.
В публиката – много видни наши сънародници в Германия, както и български и германски журналисти, издатели , оперни деятели, германски приятели на България.

Коментари

comments