„КАТЕРИНА ИЗМАЙЛОВА“ НЕ Е СКАНДАЛНА ОПЕРА….

0
249

Твърди режисьорът Вера Немирова.  Това е  силна, разтърсваща творба. По-скоро скандална е тракатовката й, защото разкрива най-тъмните страни на човшката душа, пояснява  Немирова, която постави знаменитетата творба на Дмитрий Шостакович на сцената на Държавна опера Пловдив. Софийската публика ще може да види постановката на Пловдивската опера на 22 февруари на сцената на Народния театър „Иван Вазов“. На софийска сцена Пловдивската опера гостува през този сезон с още две свои силни постановки – „Така правят всички“ и „Мария от Буенос Айрес“ – танго-опера.

„Катерина Измайлова“ за последен път е играна на софийска сцена през 2015 г. от Русенската опера. Постановката тогава също е на Вера Немирова. Нейният баща – Евгени Немиров, поставя за първи път операта „Катерина Измайлова“ на сцената на Русенската опера през 1965 г. За премиерата пристига лично композиторът Дмитрий Шостакович. Известно е, че първата постановка на операта е през 1934 г. в Санкт-Петербург, но две години по-късно, въпреки бързата популярност, е забранена лично от Сталин, който я гледа  заедно с членове на Политбюро. Съветският вожд не открива положителен герой в оперната драма, вдъхновена от повестта на руския класик Николай Лесков „Лед Макбет от Мценска околия“. Едва след смъртта на Сталин операта е поставена на московска сцена с промененото заглавие „Катерина Измайлова“ и с нова редакция на Шостакович.

При отварянето на архивите на Русенската опера се открива, че Дмитрий Шостакович, който пристига в България за премиерата, е дописал мъжки хор, който излиза на мястото, където се появява убитият свекър Борис. Призракът му идва да  обвини Катерина. Всъщност, това не е един мъж, а цял хор. Всички мъже по света обвиняват Катерина. Никъде другаде постановката не се изпълнява с този мъжки хор. Внушението е, че Катерина е жертва на мъжкото общество, жертва на насилие, на което отвръща с насилие.

А насилието срещу жените, по-слабите, децата, е актуално и днес, подчертава Вера Немирова, най-успешният наш оперен режисьор в чужбина, гост-професор в Музикалната академия „Ханс Айслер“ в Берлин и доцент във Виенския университет. Операта се играе в цял свят, а сексуалните сцени и насилието, които режисьорът не спестява, допълват трагичния образ на героите, които не са положителни, но са достоверни. Защото тази драма поставя вечните теми от живота.

В ролята на Катерина е забележителната Марияна Панова, възпитаничка на Музикалната академия в София, носителка на наши и международни отличия, ученичка на Юлия Винер. От четири години тя е солистка на Пловдивската опера. Изискванията на партията са колосални – от чисто вокални, през множество музикантски качества, физическа издържливост и издръжливост на психологическото натоварване, което носи в себе си  този нееднозначен и сложен образ. Ролята срещна своята изпълнителка, а певицата срещна своята роля – при авторитетното музикално ръководство на диригента Диан Чобанов, музикален директор на Пловдивската опера и ярката режисура на Вера Немирова.

Коментари

comments