В МЕЖДУНАРОДНИЯ ДЕН НА ТАНГОТО КЪДЕ Е МИЛОНГАТА В СОФИЯ?

0
1193

Какво почитат тангеросите – хората, обсебени от магията на тангото на 11-ти декември? Тогава е роден Карлос Гардел  – през 1890 г., но дали в Тулуза или в Такуарембо – Уругвай, остава неустановено. Той загива в самолетна катастрофа над Колумбия, само на 35 години. Карлос Гардел е създателят на стила „Tango canción (Танго – песен) и казват, че в Аржентина е тачен наравно с Евита Перон. В центъра на Буенос Айрес, на Златния площад, има негов паметник.

На този ден в Буенос Айрес, меката на тангото, както и във всички столици и градове по света, където има пламенни почитатели на страстния танц, се правят гранд милонги, танцува се и се празнува до зори.

София също има своя история с тангото. И не малко почитатели. А както се оказа, и прекрасни клубове, в един от които – Tango&Pepper, ще надникнем преди празника. Тази година празникът е с френски привкус неслучайно. Не само защото тангото се превръща в истинска наслада именно в Париж, но и защото двата дена празненства в София  на 10-ти и 11-ти с концерт и гранд милонга са под егидата на Френския институт.

 

С какво тангото надживява времето и не спира да създава поклонници, да вълнува душите и сърцата? Танго̀ (на повечето езици се произнася с ударение на „а“, та̀нго, в България и Франция се среща и с ударение на „о“) не е просто танц, а преди всичко  и най-вече, особен вид философия, култура, начин на живот.


Самият танц е разказ за човешките чувства, разказ за страстта, привличането, отблъскването, прелъставането, обвързването, сривовете, копнежа, звръщането. Това е вечната история за любовта между мъжа и жената. Високите обувки с влудяващо тънки токчета, мрежестите съблазнителни чорапи и разветите рокли с цепки и ресни, голите гърбове- са спектакъл, мода, страст, завладяла света веднъж края н 19 и началото на 20- те и  години на 20-ти век, и отново възродил се през 90-те. Но тангото е много повече от това.

Тангото възниква през втората половина на XIX век в средите на простолюдието в Буенос Айрес, Аржентина и Монтевидео, Уругвай. С течение на времето и с усъвършенстването си добива по-висок социален статус и огромна популярност на няколко континента. Но първо там, в квартала край пристанището – Ла Бока, край бордеите и складовете, се срещат и преплитат в едно културните традиции на много страни в света – ритмите на кубинската хабанера, африканските кандомбе,  африканските ритми тангано, аржентинската милонга, кубинската хабанера, испанското фламенко, индийското кучипуди, полската мазурка, германския валс. От тези култури се е създала онази магическа амалгама, която се идентифицира с историята на Аржентина и олицетворява в някакъв смисъл аржентинския национален характер, същността на латиноамериканския стил. Защото тангото е ярка демонстрация на енергия, темперамент, страст и еротика, така характерни за латиноамериканците.

Но тангото завладява света през Париж. В 1902-а в Париж вече има 100 школи, в които се учи танго, а десетина години по-късно танцът е абсолютен хит в цяла Европа. В днешно време е разпространен по цял свят (особено споменаване заслужават Япония и Финландия). Клубовете и събиранията, на които се танцува, се наричат милонга.

В съвременния глобален свят танго-клубовете, милонгите  се превръщат не просто в мода. От една страна, създаването на мрежови връзки между хора с еднакви интереси и стремеж към обособяване на идентичност е много характерно. Има всякакви общества от танцуващи хора линди хоп, суинг и разбира се, танго, в различните страни.Тези общества възникват в клубове, членовете им пътуват и се срещат на състезания и на фестивали в различи държави, посещават се уроци за усъвършенстване при легендарни учители, създават свой специален особен свят.

В Европа тангото се свързва преди всичко с аржентинския музикант и композитор Астор Пиацола. Той създава стила танго-нуево. Аржентинците го наричат ​​“Великият Астор“. Astor Piazzolla е аржентински музикант – инструменталист, той е сред вдъхновителите и от изигралите най-важна роля в живота на великия  китарист Ал Ди Меола, който издава албуми с творчеството на Пиацола.

Потърсих в Интернет доколко у нас е разпространена тази култура, къде се правят милонги и попаднах на особено чаровно място  в центъра на София, в прекрасен стар апартамент и ретро стил се помещава Tango & Papper, където срещам Гергана Боева, мениджър на студиото.

– Ние дори направихме едно танго шоу, за да разкажем историята на тангото.Странното е, че този танц в началото се е танцувал между мъже. Тогава е имало страшно много емигранти от Европа, които отиват с надежди за просперитет. Имало е много мъже, недостиг на жени. Тълпи от мъже пред бордеите конфликти, сбивания…в наименованиета на някои от стъпките има някакво отражение на агресията. Буквално заради тези сбивания собствениците на бордеите започнали да канят музиканти, които да забавляват тези мъже. И понеже са били емигранти от цял вят, всеки е почнал да показва разни стъпки да танцуват… и се е получила тази смес.

От кога у нас се възражда любовта към тангото?
Гергана:

– У нас някъде преди 16 години започва да се преподава от Чавдар Крумов, той е първият в София сега неговите ученици започват да създават школи.
Преди това танцувах латино, моя приятелка ме заведе на милонга, първата среща не беше успешна, защото нямахме партнори, впоследствие се получи и вече 10 години се занимавам.Танцувам любителски.


– Този прекрасен аартамент създаде моя близка пирятелка, ремонтира го и започна да оргаризира танго-партита, милонги, впоследствие стана танго за школа уроци. Преди 3 години тя продаде бизнеса. Сега аз, освен с организиране на танго-събития, се занимавам и с дизайн на дрехи. Имаме марка за танго дрехи и от година и нещо аз се занимавам с мениджирането – имам пет основни преподаватели отделно гостуващи, това в момента е голямата школа за аржентинско танго в България. Аз съм и танго-диджей, пътувам много на събития, фестивали. Отначало, като всички, бях увлечена  от танго-нуево. Но впоследствие се промени усещането ми за музиката и я преоткривам постоянно, буквално всеки ден я чувам по различен начин. Това е нещо много дълбоко като емоция и, като цяло вече предпочитам старата школа.
–  Какви са хората, които идват и стават фенове на тангото?

– Танцува се на абсолютно всякакви възрасти  Даже хората имаха изградена представа, че това е за възрастни. Но започнаха да идват много млади хора в танго-обществото.  Много хора се палят например от сцената в „Усещане за жена“, която са гледали с Ал Пачино, много хора са се запалили оттам.

(Във филма » усещане за жена с Ал Пачино танцува танго с Габриел Ануар под мелодия «Por una cabeza». Тези 3 минути са едни от най-ярките моменти във филма,актьорът ги репетира 2 месеца.)

Няма грешки в тангото, за разлика от живота, Дана –  казва героят на  Ал Пачино на девойката, която се страхува  –
Това е, което прави тангото толкова велико.“

Някои харесват просто музиката, а по-късно се появява терминът «Por Una Cabeza» – на eдна ръка (глава) раззстояние.  – термин от конните състезания.

-Наистина ли няма грешки в тангото?
Гергана Боева:
– Трябва време да го усетиш. Това е един много естествен танц – като движение свързано с най-естественото нещо – ходенето.
Това е танц, в който не заучаваш определени фигури, това е танц, в който кавалерът трябва да води, а дамата да се научи да следва. Тук срещаме проблеми, защото в днешно време господата са доста нерешителни, а това е танц, който изисква много сериозна решителност и силна мъжка енергия, докато при дамите проблемът е със следването. Тъй като дамите ставаме все по-властни в днешно време и не се оставяме някой да ни води.
А като емоция-не бих могла да го с нищо друго.Това е един неизлечим вирус – заразиш ли се, буквално е до живот.

– На 10-ти и 11-ти декември Диа дел танго е събитие, организирано от Иво Парушев. С подкрепата на Френския институт и Аржентинското посолство на 11-ти ще има гранд милонга, на която аз ще бъда диджей. На тези събития се събира цялото танго общество.
Билети са събитието на:
https://epaygo.bg/epaygo

Открийте магията на съвременния стил танго на GOTAN PROJECT . Откъде произлиза името? От разместването на сричките, характерно за аржентинския жаргон „луфтрадо“ ( go-tan вместо tan-go)`Иначе, групата е френска, свирила и по BBC. Съставена е от Филип Коен Солал (французин), Едуардо Макароф (аржентинец) и Кристоф Мюлер (швейцарец).

 

Коментари

comments