„ЗЛАТНА РОЗА“ БЕЗ БЛЯСЪК, БЕЗ ИЗНЕНАДИ

0
141

Тазгодишното издание на националния кинофестивал “Златна роза” премина при доста вял зрителски интерес. Причините са различни – слаба реклама, неизвестност до последния момент дали изобщо ще има събитие… Липсата на фестивален блясък не се отрази върху за качеството на представена програма. В много отношения тя бе балансирана и показа обективно моментното състояние на българското кино – професионално стабилно, ориентирано към разнообразните зрителски вкусове, с подчертана активност към реализацията на успешни копродукции с чуждестранни партньори

Иначе липсваха изненадите – добри и лоши. Над всички, доста преди началото на фестивала, се очерта доминацията на филма на Милко Лазаров “Ага”.

Неговите достойнства затъмниха останалите претенденти за “Розата”, които си поделиха една част от многото награди. Все пак заслужава да се отбележи силният режисьорски дебют на Надежда Косева, “Ирина” – една запомняща се творба с много интересни формални решения, отлична актьорска защита на темата, както и с актуалните си социални послания.

Още няколко премиери се очакваха с голям интерес, но те така и не оправдаха напълно предварителните нагласи – било поради недостатъчно избистрена авторска концепция, било поради професионални неточности. Не бе случайно и решението на международното жури да не присъди наградата за сценарий, подсказва липсата на добра драматургия.

Впрочем, подобна слабост се забеляза и във филмите, представени в състезанието за късометражни продукции. Повечето от тях бяха интересни най-вече с режисьорските си търсения, както и добрите актьорски попадения. За съжаление липсваха по-сложни социални наблюдения, както и тематични открития.

На фестивала отново бе демонстрирано тоталното разминаване на филмите с откровена ориентация към имитация на популярни комерсиални модели и продукциите с амбиции да съизмерват ръст с утвърдените художествени критерии на съвременното европейско кино.

“Златна роза” показа за сетен път и необходимостта на киното ни да създава филми, адерсирани към детската аудитория. Успехът на единствения детски филм – Наградата на публиката, подсказва за зейналата тематична ниша…

И тази година националният преглед на игралната продукция остави противоречиви впечатления и, разбира се, надежди за по-впечатляващи бъдещи художествени факти.

 

 

Коментари

comments