БАРОКЪТ КАТО ЕЗИК НА МОДЕРНОСТТА

0
1043

Националната галерия в юбилейната си 70-а годишнина поднася безценни подаръци на своята публика. Поредно това е организираната със съдействието на Италианския културен институт изложба: Бернини и римският барок: модерният начин  на изразяване Товорби от двореца Киджи в Арича.

„Римски барок “ е понятие.  „Развълнуваният“ стил или изкуството на патоса, пищните голи форми, змиевидно извити тела, изпаднали в религиозен екстаз, произхожда от римските творби на Петер Паул Рубенс. Той е запалил искрата и е причината, според специалистите,  една универсална личност като Джован Лоренцо Бернини,заедно с кръг от съмишленици, да превърнат стила в идеология. Звучи парадоксално, но интерпретацията е възможна: Барок и съвременни комуникации.

За какво става дума- вижте уникалната изложба в Двореца. Тя е събрала колекция предмети и изображения от 17-и век, съхранявани от изтъкнатата фамилия  Киджи в Арича, едно от най-известните градчета в Кастели Романи.  Самото градче е препроектирано от Бернини след като в 1661 година по поръчение на папа Александър Седми, чиято фамилия Киджи закупува феодалното владение.

Кой е Бернини? За челите Дан Браун, автор на фонтана на Четрите реки на площад Навона, място по пътя към  разрешаването на загадката. Интелигентните любители на  туризма разпознават и като автор покрова  на гроба на св. Петър. За знаещите- това е Геният на Мрамора, сътворил  “Ектазът на света Тереза“ , архитект, сценограф, комедиограф, дори дизайнер. Малко са посветените, които свързват обаче в едно послание цялостното му творчество. Чрез което „режисьорът на барока“,  можем да кажем, е изпълнявал  пропагандна цел или обществена мисия- да върне отцепилите се в храма.

Според Луиджина Педди, директор на Италианския културен институт,той е и най-видният представител на комуникацията, който „ успя да интерпретира една културна революция, преобразувала цяла епоха.“
Става въпрос за това, че след Трентския събор, един от най-важните в историята на католическата църква, който е свикан за да се намери средство за противопоставяне не Реформацията, католическата църква прибягва до силата на изкуството. „Убеждавам“,“ поучавам“ и възвръщам във вярата“- са прокламираните цели на това изкуство. Затова то трябва да бъде такова, че да завладява и прелъстява с образи и емоции. Е  сега няма вече да се питате, как така Църквата е търпяла толкова разголени тела в изобразяваните религиозни сюжети.
Защото именно Църквата  възлага на Бернини задачата  да възстанови нейния авторитет и утвърди посланието чрез изкуството.  И над  50 години той работи за поредица папи във всички области. Художник, скулптор, архитект сценограф комедиограф, и дори предвестник на дизайна, той  е извлякъл едно комуникативно послание, доказал че чрез изкуството как  идеите стават убеждения.

Бернини прави нов прочит на елинистичната скулптура, създава последователи от своите ученици Карло Пелегрини, Гуидо Убалтж Абатини Гуиелмо Кортезе, Джован Батиста Гаули, наричан Бачичо…
Търси единство  между скулптура и живопис в сътрудничество с Абатини и Бачичо, които са истински тълкуватели на неговия живописен език в стенописни украси, интерори.

17-и век  развитие получава и пейзажната живопис , утвърждава се като самостоятелна тема. Величествена  природа,   митологични сцени, рибари и пастири…

 

 

Важна роля е играел портретът,налагащ образа на властта, чиято цел е да възхваляла силата на аристокрацията и духовенството.


Историческата и най-вече митологичната тематика също в интерпретациите си е служела като контра реплика на реформацията. Тя е утвърждавала идеята за божественото съвършенство на човек и природа.
Дворецът Киджидо 1988 резиденция на фамилията Киджи е отстъпена на община Арича от принц Агостино Киджи  Албани дела Ровере- след ремонт досъпен за посещения ,концерти културни събитие.

Изложбата представлява уникална възможност за разширяване границите на познанието ни за стилове и личности през призмата на европейската история, както и предоставя база за сравнения-както казва директора на Галерията, г-жа Слава Иванова- ако слезем етаж по-долу, където е изложбата, посветена на българския Ренесанс,  https://obache.bg/7582/7582/ можем да уловим  в европейските влияния, достигнали до нас и белезите на Барока.


Сцена на чума. Матия Прети

 

Коментари

comments