КОЙ СЕ СТРАХУВА ОТ АВТОРСКОТО ПРАВО?

0
632

В Деня на авторското право, 23 април, разговаряме  с композитора Ефтим Чакъров за авторското право в музиката, за промените в Закона за авторското право и сродните права, които влязоха в сила на 23 март т.г., както и за публичното изпълнение на музика.

ЕФТИМ ЧАКЪРОВ е собственик на Студио РЕ и платформата Фонотека.БГ. Завършил е АМТИ в гр. Пловдив. Учил е композиция при проф. Иван Спасов и проф. Божидар Абрашев. Негови песни са награждавани в „Пролетния радио конкурс“ на БНР, „Бургас и морето“, „15 лалета“ и др. Създател е и на първия конкурс за авторска ученическа песен „Доброто в теб“, съвместно с община Асеновград. По време на кризата с Музикаутор в БНР, той  предостави целия си каталог за безвъзмездно ползване на радиото.

 Обаче:-Къде е Вашата пресечна точка като композитор с авторското право и музиката?
Ефтим Чакъров:
-Музиката и  авторското право са неразделна част от моята работа. Едното е креативен процес, другото е режим на компенсация, едното е изкуство, другото е механизъм за защита. Много хора се страхуват от авторското право. Няма разлика между интелектуален продукт и стоките в Мол-а. Принципът е един и същ и той е пазарен – някой прави нещо и го продава, за да живее, да се издържа или да развива бизнеса си. И по-конкретно, аз избрах да се насоча към публичното изпълнение на музика, а там се плаща за ползване. През 2013 година след повече от 15 години студийна работа и опит като композитор и аранжор, пътувания между София и Асеновград, видях възможност да остана верен на себе си, да започна собствен бизнес, без да се отказвам от професията си, а и като продължение на моето образование. Реших да направя каталог със специално създадена музика за търговски обекти – подходящи и разнообразни жанрове. Решението ми беше вследствие на лично преживяване.
По време на престой в  изискан хотел на морето, се „преситих“ на Ал Бано и Ромина Пауър, които звучаха непрекъснато във всички зони на хотела – в ресторанта, в лоби бара и колкото и да е невероятно – в спа центъра! И след това реших да инвестирам в изграждането на собствено продукционно студио по проект на един от водещите американски акустици – Джон Бранд, последва тригодишен период на работа, хляб и вода и по-точно музика.

-А защо точно американски акустик?
Ефтим Чакъров
:
-Много Много хора смятат, че скъпото оборудване – микрофони, мониторни колони и звукова карта са най-важното в едно студио. Имам изненада за тях – добрата акустична среда, т.е. стаята е първото условие за хубав звук. Колкото повече книги четях, толкова повече разбирах, че това е задача за професионалист. За съжаление у нас няма музикален бизнес, няма и специалисти, които могат да проектират студиа така, както аз бих искал. Близо година говорих с хора, които нямат портфолио, но имат огромни финансови претенции. Свързах се с Джон през Интернет. Той имаше няколко десетки направени проекти и мисля, че това беше втората ми успешна стъпка след идеята за собствена музика за търговски обекти. Ще пропусна частта с техническото изпълнение, доставчиците и майсторите, тапицери, дърводелци.

-Как съществува бизнеса у нас в сферата на авторското право в музиката?

Ефтим Чакъров:
-Авторското право у нас предизвиква мистериозен страх у творци и ползватели. Мисля, че и монополистите, които управляват колективни права – Музикаутор и Профон, поддържат това средновековно внушение. Причината е липса на познание или желание да се вникне в материята. Би било много полезно авторското право да  се изучава в средното образование, а в училищата по изкуства да е задължителен предмет. Това ще спести много разочарования и драматични ситуации като например тази с Вида Пиронкова и песента  „Гълъбо“. Срещи с юристи, консултации и становища от Дирекция „Авторско право и сродни права“ на Министерството на културата, както и непрекъснатото препрочитане на сложно написаните прости правила в закона,  ми помогнаха да разбера основните механизми и да съм полезен на клиентите си. Тяхната сигурност и защита са основен приоритет в моята работа.

-Какво се разбира под „публично изпълнение на музика“, кой да плаща, на кого и защо?

Ефтим Чакъров:
-Защото музиката е продукт като всеки друг и струва пари. На изток пиратството е лесно и удобно и това си има своите последици. Закономерно, но бавно нещата се променят и този процес съвпадна с Интернет революцията. Новата медийна среда донесе проблеми и нови възможности едновременно. Артистите спряха да продават CD и DVD-та, но пък през Youtube вече могат да станат звезди буквално за една нощ. Смисълът на авторското право е да регулира начина други хора да ползват нещо, което вие сте създали, ако нямат позволението ви. Авторското право ви дава възможност да поискате заплащане от тях. И така работи бизнеса в сферата на музиката, с натрупване, а не просто от филантропия и алтруизъм. Слушателят в домашни условия вероятно си  е купил диск или си е изтеглил през платени платформи любимата песен, ако отивате на концерт, си купувате билет, радиостанциите и телевизиите заплащат за излъчената музика в ефир, ползвателите в заведения, хотели, магазини и други търговски обекти  се предполага, че също разбират каква добавена стойност към тяхната услуга е музиката и следва да уредят с договор тези отношения. С две думи авторът има право на възнаграждение за всеки вид използване на произведението и разрешението за ползване на авторско произведение се дава от самия автор. Аз например, работя директно с клиентите си чрез Фонотека. БГ. Много от собствениците на бизнес- ресторантьори, хотелиери или търговци в България вече разбират смисъла да платят за музиката, която ползват, но по-голямата част все още смятат, че е  по-добре „да платя 2 лева повече за чистачка“, цитирам един управител на заведение в центъра на София, отколкото за легална музика.  Няма какво да се убеждаваме от необходимостта да има музика в подобни обекти – тя създава атмосфера, настроение, действа на покупателната способност на клиента, има многобройни изследвания за връзката между музиката и клиента.

-Чувствате ли се под закрилата на закона?

Ефтим Чакъров:-Да! Законът за авторското право и сродните права действа, но бих искал искал повече хора да проверяват, дали се спазва. Който е чел закона знае, че той е насочен в защита на авторите и техните произведения. Досега всеки път, когато съм се обръщал към Министерството на културата, съм получавал компетентно мнение и отговори на моите въпроси и мога да кажа, че експертите там си вършат добре работата, единственият минус е, че са твърде малко на брой проверяващите, както и предсказуемите проверки, които правят, те са по-скоро кампанийни и спорадични. А без регулация, няма как да действа който и да било закон. Моят бизнес съществува благодарение на Закона за авторско право и сродни права. Точно преди месец нормативната база претърпя промени, които засягат лицензирането на правата върху музикалните произведения. Вече ще има контрол на търговските обекти и от страна на общините, което е добра новина!

Авторското право е обект на гражданскоправна, наказателно правна и административно правна защита. Ползването на произведения без разрешение се наказва. Новост в Закона за авторското право и сродни права е задължението на кметовете на общините да осъществяват контрол относно наличието на предварително уредени права за публично изпълнение. Това включва изпълнения на живо или чрез запис на произведения, записани изпълнения, звукозаписи, записи на филми или на друго аудиовизуално произведение, или на части от тях, от страна на търговските и туристическите обекти намиращи се на тяхна територия. За целта лицата, които стопанисват такива обекти вече са задължени да предоставят на кметовете на общините при поискване, което трябва да им се отправя най-малко веднъж годишно, доказателства (договори) за отстъпени им права за публично изпълнение. При нарушение на задължението си да предоставят, при поискване, такива доказателства, лицата които стопанисват такива обекти, ще бъдат санкционирани. Глобата варира от 2 000 до 10 000 лева. Петдесет на сто от постъпилите суми ще се превеждат по сметката на Национален фонд „Култура“. Останалите – по съответния общински бюджет. Контролът се осъществява със съдействието на органите на Министерство на вътрешните работи.

Коментари

comments