БЪЛГАРСКАТА ФОРМУЛА НА ЕВРОПЕЙСКОТО КИНО

0
156

На 20 септември, при неоспорим успех, в киното на Третяковската галерия протече руската премиера на новия български филм «Снимка с Юки»

В навечерието на премиерата в Москва, като гости на Българския културен институт, пристигнаха режисьорът Лъчезар Аврамов и сценаристът Димитър Стоянович. Придружаваше ги и кастинг-директорът на филма Йоана Илиева.

«Снимка с Юки» е нов аргумент за възхода на съвременното българско кино. Международният му успех е заложен в самата формула при създаването на филма. Това е българо-японска ко-продукция, нещо повече – главната женска роля, сдържано-емоционално, играе японската актриса и режисьор Кики Сугино. Много точно в изграждане на образа на неспокойния й партньор работи Руши Видинлиев.

Интересна е историята на създването на този много «личен филм» – като се започне от сценария по едноименния разказ Мирослав Пенков и се продължи с «напасването на сценария» към всеки конкретен изпълнител, особено при предварителния процес с непрофесионални актьори.

Филмът е сниман както в града, така и на село, по разни махали с циганско население. От ромски произход е и олимпийският шампион, трикратен световен златен медалист Серафим Тодоров. Как боксьорът става актьор – на този мой въпрос отговори Димитър Стоянович, разкривяйки пред публиката моменти от предварителната работа над филма. За други страни от процеса разказа Лъчезар Аврамов, отговаряйки, както на абстрактни въпроси, така и на конкретни питания, свързани с работата с оператора Торнстен Липсток, с актьора Димитьр Маринов, участник в получилия «Оскар» филм «Зелената книга» и с редактора по монтажа Весела Марчевски, която има в биографията си филми, златни лауреати в Кан и номинирани за «Оскар».

При толкова ярки индивидуалности възниква филм, разгръщащ се в спокоен ритъм, без външни самоцелни ефекти, но с вътрешни обрати, обмислени до последен детайл и при чудесна актьорска свързаност.

След прожекцията диалогът с публиката тръгна от висока нота. Пръв от аудорията се изказа знаменитият кинокритик, световно утвърденият изследовател на киното на Айнзенщай Наум Клейман. Той каза, че е  «много развълнуван от видяното». «Това е кино на европейско ниво», което говори за духовния живот на човека. «Всеки кадър е наситен с дълбок смисъл, няма нищо излишно».

Старшият научният сътрудник на Отдела за изкуство на страните на Централна Европа на Института по изкуствознание, доктор Иля Проклов отбеляза, что «при целия хибридно-икуменически антураж, включващ дори циганска магия, това е  дълбоко христианско кино».

Дискусията с публиката, сред която бяха студенти, дипломати, педагози от московски университети и школи за български език, и, разбира се, кинаджии, надскочи дискусията за киноезика на «Снимка с Юки». Няколко пъти прозвуча думата «отговорност» – ключова за този филм, направен от талантливи хора, ангажирани да изговарят чрез  екрана проблемите на съвременния човек.

(„Снимка с Юки“ е единственият български филм, участник в конкурсната програма на започващия на 5-и октомври в София кино-литературен фестивал, CineLibri. Може да бъде гледан в програмите на кината, както и в CasaLibri на 07-и, 10-и, от 18,30ч.бел.ред.)

 

Коментари

comments