УСПЕШНИ ЛИЧНОСТИ: Кристина Тужарова-“Да превърнеш ученето в удоволствие“

0
475

Представете си пълна зала, екран, млада чаровна жена разказва увлекателно за архитектурата на на стара София с илюстрира разказа си с кадри и любопитни подробности. Публиката е най-разнообразна, хора с различна възраст и образование, които се интересуват  от темата по една или друга причина, слушат внимателно, записват, след лекцията дискутират. Усещането е за общност, която споделя и обменя знание.


Аз самата, попадам на „История на изкуството за любители“ по информация от Фейсбук. Покрай интереса Интересува ме историята и съдбата на сградата на първото българско кино на бул.“Мария Луиза“, изключителен архитектурен и културен паметник, оставен на произвола от поредния му собственик. Покрай това всички образци на архитектурното изкуство, които определят облика на столицата ни и за които нехаем. И ето, че научавам, за отворена лекция на тази тема.


Разбирам, че публиката вече в  продължение на година посещава редовно лекциите на Кристина, и че това е една модерна напредничава форма на споделено знание и  самообучение, която в съвременния задръстен от информация свят, помага на интересуващите се да систематизират познанията си в области извън тясната си специализация, да почерпят личен опит, да преживеят заедно с други хора своите знания.
Такива открити лектории започват неслучайно да се превръщат в успешен бизнес  модел, който запълва бели петна в образованието. Не мога да не разкажа например  учудването си, когато завършила Художествената  академия и защитила дисертация по дизайн специалистка ми призна, че почти нищо не знае за Толуз Лотрек! „Да“, потвърди Кристина, „в художественото образование има много пропуски“. Какво да говорим за общообразователната система и следователно за общата култура, на идните поколения. Но повече хора осъзнават, че не е достатъчно да си тесен специалист. Трябва и широка култура, за да имаш развитие, да има напредък. Само че, не можеш да се давиш сам в морето на Интернет. Някой трябва да ти изгради матрицата, която  да попълваш със знания.
„История на изкуството за любители“ е именно такова допълване на знания. По най-приятния начин.


(Любителите на „Стани богат“ сигурно си спомнят, до какво изпотяване доведе въпросът, кой е рисувал Момичето с перлената обецаКакво облекчение би било, можеш да си представиш тази картина)

От древния Египет до Ренесанса, от ислямската керамична плочка до Дзен изкуството, от скулптурите на атинския Акропол до Дада и мултимедийните произведения на 21 век – запознайте се с известни и по-малко известни творби на световното изобразителното изкуство и архитектура, техните автори и зрители, функции и значение – в техния исторически контекст и от различни гледни точки.
Лекции за възрастни:обикновено в понеделник и петък от 19.30 до 21.00 в Gallery 2.0 или в Червената къща. Също и лекции за деца + рисуване: oбикновено в събота от 11.00 до 13.00 на ул. Калиакра 5 в сградата на училище Увекинд, в Лозенец.

Ето как Кристина Тужарова, завършила  графичен дизайн освен това пишещ човек, с издадена детска книжка разказва как е решила и да стане лектор в школа за любители на изобразителното изкуство.

-Семейна традиция или личен избор беше ориентирането Ви към изкуството?

-В семейството ми няма художници, но моите родители ме подкрепиха с всичко, което беше възможно.

Специалността „Графичен дизайн“ чертае доста съвременни перспективи за реализация, но вие избрахте така да се каже вид просветителска дейност. Да водите курсове за любители. Как се стигна до този избор?

-Завърших плакат в Академията и през годините се занимавах с много различни проекти, свързани с графичен дизайн и илюстрация. В момента рисувам илюстрации за деца и работя като графичен дизайнер на свободна практика.

-Ако се върна три години назад, един от мотивите за стартиране на лекциите беше все по-посредствената среда в която живеем. Понякога се отчайвам от това което се случва не само тук, но и глобално. Много държави избират необразовани  управници, популисти с недемократични виждания и това е особено видимо в нашата страна. Стигнах до извода, че образованието, е единственият начин за въздействие.

Доколко някои дефицити в преподаването на изобразителното изкуство  за които съм чувала, не ви подсказаха тази идея, доколко като цяло неглижирането на изобразителното изкуство в системата на образованието като обект на познание и доколко самата нова комуникационна дигитална среда- при която на пръв поглед всяко знание е на един клик разстояние, но ако няма кой да ти помогне да го систематизираш и осмислиш, все едно нищо не си научил.

-Когато започнах лекциите честно казано, не си давах сметка за липсите в нашата система на образование, а и нямам актуални наблюдения. Факт е обаче, че в годините на социализма, историята на изкуството като част от пропагандната машина, е силно изкривена. Например цели периоди като маниеризъм и пр., са пренебрегвани. Или големи барокови автори като Бернини и Боромини, са почти непознати. Още повече, че и виждането за изкуството в световен мащаб се променя  и много периоди се преосмислят. Историята на изкуството е една динамична и развиваща се дисциплина.

Свободата на информация в Интернет мога да сравня с усъвършенстването на печатната машина от Гутенберг през 16-и век. Има същото значение за разпространението на знание. Крие и своите рискове, често грешна информация се копира многократно, докато се превърне в нещо като полуистина.

-Как започнахте, кой ви помогна и кое ви окуражи?

-“История на изкуството за любители” започна като една малка идея, която постепенно се разшири и обогати. Стартирахме заедно с Русина Русинова,  преподавател в катедра история на изкуството в Стокхолмския университет. Тя е с огромен опит и много задълбочени познания. Без нейната помощ и подкрепа едва ли тези лекции биха просъществували.
Галерия 2.0 също подкрепи идеята и стана наш домакин.

-В момента идват на мода  подобни обучения на „споделено знание“. На предаване чрез личен опит и вероятно много важен фактор е личният  контакт? Какви примери ви служеха за образец , знаехте ли вече сза такива от вашата партньорка в Швеция? У нас също има вече такива школи и курсове?

-В Стокхолм където преподава Русина има много подобни формати, представени от хора от различни специалности. Често тези лекции са осигурени от правителството, университетите или галериите и са безплатни за зрителите.

-Кажете малко за хората, които започнаха да ви посещават- всякакви възрасти, професии, ..(любопитни случки, ако се сещате) В каква степен и аудиторията взима участие, предлага теми за дискусии?

-Хората, които посещават лекциите са много различни, предполагам единственото което ги обединява, е интересът към изкуството. Надявам се, все повече лекциите да се превръщат в тема за разговор и дискусия. В края на всеки сезон сцената е отворена за зрителите, те представят картини или художници, които ги вълнуват.

-Това е третата година на История на изкуството за любители? Каква е -тазгодишната програма….

Тази година започваме с изключително интересен и наситен с исторически и артистични събития период. Ще разгледаме авангардните стилове от началото на 20-и век – фовизъм, кубизъм, футуризъм, конструктвизъм и ще приключим някъде през 50-те години. След това ще стартираме отново с периода преди Ренесанса.

-Имате специална програма за деца- кажете за нея и спецификата на общуването с децата чрез изкуството?

 

Децата трудно запомнят за кой художник сме говорили. Мога да им покажа няколко пъти Моне и те пак да не се сещат кои е. Но това е съвсем нормално. За това пък са истински художници – импресионисти, експресионисти, кубисти и на-вече абстракционисти. Всеки път се изненадвам от възможностите им. Може би това е изкуството на бъдещето – изкуството на децата.

-Какви други творчески планове и задачи Ви предстоят?

Освен сайта на “История на изкуството за любители” artfiramateurs.com, които предстои да излезе съвсем скоро, тази година смятам за завърша третата си книга за готвене за деца и да започна серията с книги за градинарство за деца. Предстои ми да видя панаира на книгата във Франкфурт. И все такива интересни предизвикателства…

(Не казахме за друга споделена идея на Кристина Тужарова, фестивалът по съседски Nextdoor Fair, но ще го направим в следващо интервю.)

 

 

 

Коментари

comments