ЧАСТНИ КОЛЕКЦИИ В НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ

0
215

Боян Радев показва своя Дечко Узунов в Двореца, пл. „Княз Александър І“

Излагането на частни колекции  винаги е привличало вниманието на публиката. Имаш шанса да видиш произведения, които не са общодостъпни,  да надзърнеш в света на  колекционера. А така също и в интимния свят на художника, защото връзките между художник и колекционер, обикновено са нещо специално. По света за такива изложби  се редят на опашки.
За такива срещи обаче, се иска  известна подготовка – да знаеш повече и за колекционера, и за художника. За да наместиш в разказа картините, които виждаш. Ето че и Националната галерия поднася това предизвикателство пред нашата информираност. И печели любопитството ни.

Годишнината  на Дечко Узунов – 118-та  от неговото рождение, бе ознаменувана с показване картини на художника, притежавани от  друга забележителна личност, от олимпийския шампион по борба Боян Радев. И това вече е начало на разказ. Вярно, не безизвестна е  историята, как Боян Радев, започнал като работник в пернишките мини, впоследствие насочил се към спорта, става колекционер и познавач. Картина му подарява Стоян Илиев, ученик на Дечко Узунов и той се зарича, че ще купи платно и от самия майстор. И успява. Оттам нататък не спира да инвестира в изкуство.
Близкото приятелство между художник и колекционер  не е тайна, но добре е да се подчертае огромната роля на Дечко Узунов в посвещаването на спортиста в света на изобразителното изкуство. Така че чрез гледането на придобиваните една по една във времето картини от Боян Радев, можем да открием, ако искаме,  пътя,  който е извървял в израстването си като ценител на изкуството.
Затова и  подобни  изложби винаги предоставят един по-широк емоционален ако щете контекст на възприятия, които допълват и обогатяват впечатленията и познанието.

В Квадрат 500 пък, можем да се запознаем с емблематично произведение на румънската живопис. Триптихът „1907”  -мащабна живописна композиция на румънския класик от миналия век Корнелиу Баба    е предоставен на Националната галерия за продължително гостуване от чуждестранен колекционер.
Композицията е посветена на  селското въстание в Румъния от 1907-а. Към темата за бунта авторът се обръща през 1951 г., когато в окупираната след 1947-ма от Съветската армия Румъния, след абдикацията на краля, национализацията, колективизацията, по време  на чистки на всички нива и най-вече сред творците, Баба предава по този начин травмите и гнева на румънския народ. По това време той е обвинен във формализъм и за кратко дори е арестуван.
Независимо от влиянията на времето обаче, самият Баба възприема себе си като реалист. Триптихът, който гостува в Галерията, е една от късните работи на художника и има безспорна притегателна сила с майсторството и психологизма си.

 

Коментари

comments