СТУДИО БАЛЕТЕН ТЕАТЪР ОТВАРЯ ВРАТИ В НДК

0
737

От 15-януари двама изявени творци на балетната сцена-главният балетмайстор Светлин Ивелинов и прима балерината на Музикалния театър Антоанета Алексиева откриват свое студио в НДК, в което ще предоставят възможност за обучение както на деца и младежи, така и за специализация на професионално ориентирани балетисти .
И двамата големи наши артисти са с богат опит не само в хореографията, но и в танца, в балета. Какво ги събира в този проект, с какво ще е различно студиото от традиционните балетни школи, как ще обединяват балет и театър в едно? Ето част от разговора ни с двамата творци.

А.Алексиева:
-Това ще бъде нещо като балетна работилница, уъркшоп. Място, в което хора, които обичат нашето изкуство, биха могли да се запознаят с него, да се научат да танцуват, а напредналите ще получат шанс да се специализират.Стремежът, тенденцията е при един добър синхрон между всички – начинаещи и напреднали, студиото да произвежда спектакли, да се превърне в театър, балетен театър. Резултат, за който всеки, който се е занимавал с нашето изкутво, мечтае: реализацията на сцена, реализацията в спектакъл, работата с хореограф, освен с педагог, защото тя е е по-различна..
– Разкажете, вие как избрахте балета? От какво бе продиктуван личният ви избор? Кога, в каква възраст човек трябва да избере да се занимава точно с това изкуство? Дали е само спонтанна детска или родителска мечта, кога се осъзнава какви възмоности дава това изкуство като изразно средство?

Св.Ивелинов:
-Аз сам избрах балета, макар да съм отрасъл в музикантско семейство. Харесах пресъздаването на образи чрез движението. Освен че свирех, се занимавах с рисуване и спорт много активно.Когато обаче видях един балетен спектакъл,на който родителите ме заведоха, сам поисках да изляза на сцената. И така се случи, че в училището, в което учех, дойде един младеж от  ГУСВ, който искаше да постави за празника ни танц. И аз отидох при него и казах: „Искам да ми поставиш руски танц и аз да съмсолист“.
-Защо руски?
Св.Ивелинов:
-Не знам. Може би защото в руския танц има много движение. Той е много експресивен. Особено мъжкият руски танц. Едно отклонение-руският народен танц е в основата на развитието на балетното изкуство. А и изобщо танцът изразява взаимоотношение. В народните танци има драматургия.Те носят характер. И са вид театър.

– Значи от танца към театъра сте вървели от малък?
Св.Ивелинов:-Да.
-А вие?

А.Алексиева:
– Като много малка родителите ме заведоха на един концерт и за първи път гледах Лешникотрошачката с Максимова и Василиев. Тогава харесах балета. И скоро след това пак с Максимова гледах в Жизел. Много плаках, това ми стана любимият балет и тогава реших, че ще стана балерина.

– Каква е ролята на педагозите, с които сте се срещали за вашия избор, за вашето развитие?
Св.Ивелинов:
-Аз попаднах в  училище на Вера Николова, много добър педагог за основа не балета, след което пак въпрос на шанс-при един от най-изявените педагози: Александър Иванович Колятенко, педагогът на ИванВасилиев, голямата звезда на Болшой театър в момента. В Русия имах щастието да се занимавам с педагог като Требелов-светило в буквален смисъл. От него съм научил много много неща. Възпитаник съм на руската школа.Там имах удоволствието да работя  с много големи артисти…
-А Вие сте били ученичка и наНешкаРобева?
А.Алексиева:
-Не. Трябваше, но не съм. Но записах художествен агимнастика, след като нашите не ме записаха на балет. И след като станах републикански шампион и трябнаше да отида в националния отбор,  НешкаРобева ме взе, но аз се отписах. Защото исках да се занимавам с балет. И го направих. Моя учителка беше Валя Вердева, прима на Софийската опера. Тя ме научи на първите стъпки, след това в училище бях при Донка  Матова и другият педагог, който ми е като втора родна майка, е Емилия Кирова. Страшно съм й благодарна. Както и на Маргарита Арнаудова, създателката на балет „Арабеск“. При нея учих балетна режисура.
-С такива срещи, човек може наистина да каже-както казвате в едно интервю-„Аз съм щастлив човек”  защото правите това, което искате. Но е имало кой да ви научи…
Св.Ивелинов:
За мен в Консерваторията, понеже правих магистратура, работата ми с Калина Попова беше много пълноценна и искам да кажа за един човек, с който имахме много хубавадружба, покрай магистратурата-диригента ИванМаринов. Т.е. срещите с големи творци, с духовно богати хора, дават реалното израстване на един творец, на един човек.
Затова е важно да  има школи, да има преподаватели, които да създават последователи. Вие и двамата сте се занимавали  с различни области на танцовото изкуство,   класически балет, модерен балет, танц, самите вие поставяте. А може би и Музикалният театър е сцена, която е благодатна  почва за търсене на синтетичен език  в областта на движението и танца?

С.Ивелинов:
Да, формата на музикалния театър е синкретично изкуство.Тя съчетава всичкиеле менти, които изграждат музикално-сценичния жанр. Иска се пеене и добро танцуване, трябва да има богата движенческа култура, изисква се много развито актьорско майсторство..
-Това съвпада с  търсенията на нови изразни средства в съвременния театър. Движенческият театър, съчетаването на танц и театър е от новите тенденции в развитието натеатъра катоизкуство. Отварят се нови полета за реализация на танцовото изкуство, както и  възможности за използването на езика на балета, наезиканатанца.
Св.Ивелинов:
-Това е, което искаме да направим. Балетен театър. В който освен подготовката на хора, които искат да развиват двигателната си култура чрез балета,  искаме да разширим спектъра, да направим курс, който е за обучение на актьори-певчески и драматични. Курс за сценично движение. Да предложим обучение и усвояване на иновативна култура на владеене на тялото, на разполагане на тялото в пространството.Танцът е от огромно значение в това отношение.Овладяването на движението като процес. Ще се занимаваме и с някои от съвременните балетни стилове. Или характерните стилове,като испански танци, например.

-Тоест, студиото щ едава възможност за всички възрасти и на хора с различни умения и възможности  да научават по нещо. Като се се започне от класическия балет.

А.Алексиева:
Да, в тези класове-модули, обучението ще бъдез а начинаещи, напреднали-развиващи се и за професионалисти.
С възможност да се работи и индивидуално с израстването. Балетът е замлади, ще започнем да записваме 4-5 годишни деца, макар че е нормално от 6-7 , когато ставите са още податливи, а детето разбира вече съзнателно с какво се занимава.Защото балетът е дисциплина и самоконтрол.

Това е съществен мотив за родителите не само датърсят спортната площадка, а и балетнат школа.
Св.Ивелинов:
-Хората, които са се занимавали с балет за цял живот са активни, със силно чувство за дисциплина и са много иновативни, защото са научени за късо време да подчиняват съзнанието и тялото си на действието, да изграждат образи. Това дава отражение на цялостната им дейност като хора.

А.Алексиева:
-Думата трябва е много важна в балета.Трябва да бъде направено.Тази дума е много важна в преодоляването на трудностите,защото ако не го направиш, не можеш да се развиеш.Така че, балетът учи на самодисциплина, на себеотдаване на преодоляване както и разбира се, на хармония, пластика,естетика…
-Имате още предвид и балет залюбители и танцова терапия
А.Алексиева:
-Да, любители от всички възрасти могат да дойдат при нас. Защото има много хора, които са се занимавали с балет, дори професионално, после животът им се е стекъл по друг начин, но любовта е останала, вътре в тях е заложен стремежът за поддръжката на тялото, което дава танцът, така че ние ще предлагаме екзерсизи за такива хора-любители и  такива, които са се занимавали, били са професионалисти.Занимание, което ще им даде възможност да си припомнят наученото или да се разтоварят, оставяйки навън грижите от деня…

Св.Ивелинов:Има и такива хора-балетомани, които обожават балета като изкуство и искат да научат повече-как точно се случва.Това е много развито по цял свят хора от всякакви професии ходят да се занимават в свободното сивреме с балетен екзерсиз.
-Балетът е популярен редом с каланетиката и аеробиката като за поддържане на добра форма

А.Алексиева:
– Да,както и за хора с някои гръбначни и други проблеми- едно такова елегантнодвижение, каквото дава танцът или балетът,защо не и джазът – е една добра физическа поддръжка и психическо разтоварване. Нещо като презареждане, като терапия.

-Вие имате своитез вездни мигове във вашите биографии, които са доказателство за възможностите човек да се реализира чрез танца, за възможностите на балета да бъде използван в различни видове изкуства.
Разкажете
г-н Ивелинов, за срещата с братя Тавиани и и арменския танц, който сте поставили.

Св.Ивелинов:
-Това беше във филма „Ферма за чучулиги“, който снимах с тях. Трябваше да се направи много сложен, автентичен арменски танц.Тогава събрахме цялата арменска общност, дойдоха и хора, токущо пристигнали от Армения-беше по време на войната в Нагорни Карабах, общувахме на руски, имаше такива, които и руски не знаеха. Главният актьор беше Чък Кърия-холивудска звезда. С него работех по шест часа. Той не знаеше нищо, накрая танцуваше като всички.Но това е професионалистът. Даже имахме такъв малък проблем с Ана, която е била цял живот асистентка на Фелини. Дойде да ми се накара, че изтощавам актьора.Тогава Чък Къриа се обърна към нея и каза- но това е човекът, който истински ми помага. Защото когато направя този танц, аз ще съм направил цялата роля.
-А вие сте била влюбена във фламенкото?
А.Алексиева:

Много обичам испанския танц. Някак отвътре усещам тази музика. Имах и кратка специализация в Испания. Специализирах при Хосе Молина и докосването до такъв танцьор беше невероятно.А да овладееш фламенкото, трябва много време. И колкото повече научаваш, толкова повече мислиш колко не знаеш.Сега уча децата на основни неща, в балетното училище правя такива етюди, свързани с фламенкото.
-Това може и в студиото да правите.
А.Алексиева:
Ще правим също срещи и работни занимания със видни артисти и специалисти в областта на танца – семинари, уъркшопи с образователен характер, срещи с наши големи звезди отБългария от света.Наши приятели,както и гости от чужбина.
Св.Ивелинов:
При това хора от различни поколения, с различна специализираност в балетнотоизкуство.Както класически изпълнители –звезди, също такива, които сез анимават с джаз и характерни танци.
-Т.е. в студиото е заложена образователна идея, която чрез новите творчески търсения да изгражда нова култура в разбирането за балета.
Вие имате опит от съвместна работа на сцената, като успешния спектакъл„Танго”, например.
А.Алексиева:
-Това беше наша съвместна  работа като прима и хореограф. Така почувствахме необходимостта да работим в тандем.
Св.Ивелинов:
-Този спектакъл ни донесе много награди, даже влезе в златния фонд на Аржентина.Тогава посланик Рихтер гледа спектакъла и каза:”Не мога да повярвам, дошъл съм в България, а все едно съм си у дома. Получавам истинско усещане за танго”.. Посланикът повика специалисти-дойде цяла делегация и казаха –този спектакъл трябва да го имаме. И им изпратихме копие. А изградихме спектакъла с техниката на балета.
Последното нещо, което направихме заедно, едно от „звездните”ни попадения също, защото рядко може да ти се случи да правиш световна премиера, бе „Граф Монте Кристо” на варненска сцена. Ние бяхме хореографи, режисьор- ПеткоБонев,а музиката и либретото –на холивудската знаменитост Ив Деска,израелец с френски произход, живеещ в Щатите.
Кога ще започн работа Студиото?

-Започваме прием от 15-и януари, предлагаме:

  • Уроци по класически балет и характерен танц
    за деца и младежи в следните класове: от 6 до 9, от 9 до 12, от 12 до 15 и над 16 години
  • Обучение и подготовка за конкурси и фестивали на напреднали
  • Участие в балетни постановки на студиото на най-добрите от всички възрастови групи
  • Балет за любители
  • Танцова терапия

Условията за записване са следните: Заниманията ще се провеждат три или пет пъти седмично.
Месечната такса за посещения 3 пъти в седмицата е в размер на 80 лева, а за 5 пъти – 140 лева.

-На добр час.

received_1857258704503282fb_img_1482272227774svetlin-ivelinov1

Коментари

comments