ЛУИС БАСАТ – ТОЛКОВА Е ПРОСТО, СТИГА ДА ГО ИЗМИСЛИШ

0
746

Най-добрият рекламист на Испания и Латинска Америка, роденият в Барселона, но с български шуменски корен Луис Басат, гостува в България  благодарение на Фотофабрика. С лична колекция – от каталунски художници, лекция и премиера на книга, в превод на Еми Барух.
Без да е очаквал и дошъл за това, получи държавни отличия – обявен бе за „Посланик на добра воля” на България от Външното министерство и бе декориран с почетния знак на Софийския университет „Синя лента”. Истинските наградени обаче са щастливците, посетили тези  събития. За тях може да се каже, че са получили степен на посвещение в тайните на изкуството да измисляш и твориш.


За да добиете представа кой е той – до неотдавна президент на Ogilvy груп Иберия и арт директор за Европа, основател на Института за творческо развитие  „Bassat Ogilvy”, носител на над 400 отличия в областта на рекламата, номиниран за най-влиятелен рекламист на 20 век, ще припомня изумителното откриване на Олимпийските игри в Барселона през 1992-а, за което отговаря. Зазвучава ли в ушите химнът на Монсерат Кабайе и Фреди Меркюри? Рекламирането на спорта чрез опера?
„Креативността е начин да обединиш неща, които не са били обединявани”, казва в едно от своите интервюта.
У нас, когато някой заговори за креативност, мнозинството сбърчва нос подозрително. Чуждата дума е подозрителна по условие у нас. След лекцията на Басат се питам, дали поради тази причина на отхвърляне, не ни е чуждо и нейното съдържание?
Всъщност, необходимостта от използването й се налага всеки ден. Във всяка една работа трябва да измисляш начини, да решаваш поставени задачи, да прилагаш творческия си потенциал, да открояваш същественото, онова, което другите не виждат и да им го покажеш така, че да го разберат. Във всяко нещо  трябва да си оригинален, за да се наложиш. Както и да убедиш другите, че това което правиш, е хубаво и добро.
Има ли ключ към творческите способности, може ли човек да да се научи да ги развива, какво е общото между концептуалното изкуство и умението да си изобретателен?
Отговорите ги дава Луис Басат.
И то така, че си казваш, ами то било толкова просто.
Като в онази негова реклама, за Лотото в Барселона в която измислил,  как радостта от  печалбата да не е обвързана с лъскавите клишета на забогатели самодоволни  хора. Просто показали един будилник,  със стряскащ звън в 6 часа, който  е следван от фразата „Ако спечелиш от лотото, никога няма да чуваш този звън.”
Лесно ли е обаче да мислиш извън стереотипите?
Басат подсказа в лекцията си няколко пътища към това.
Първо: Преди да предприемеш нещо, спри и размисли. Както когато пресичаш улицата, се оглеждаш наляво и надясно.За да се сетиш какво точно искаш да правиш, каква идея имаш за да го правиш. И разказът, как, започнал  работа като търговски пътник –  да предлага първите телевизори, които били толкова скъпи, че никой не  купувал. Седнал в едно кафене и се сетил да  предложи да се сложи телевизор в кафенето. И като заприиждали хора..
Второ правило:. Мотивирай, не поучавай. И дава пример с нечетящите гледащи телевизия, в случая собствени негови деца. Ако ги убедиш, че могат да гледат толкова,  колкото четат, е по-вероятно да  станат добри читатели.
ПРАВИ НЕЩАТА РАЗЛИЧНО.
Вярно, само гениите си позволяват да разрушават правилата, но ако непрекъснато се съобразяваш с правилата, никога нищо няма да постигнеш сам.
В това отношение правилото на Луис Басат е, не залагай на това, което искат хората. Не прави проучвания. Те ще те дърпат непрекъснато в статуквото. Нищо ново не е създадено на базата на  проучванията и съобразяването с това, какво искат хората. Ако Пикасо питаше какво искат хората за да рисува, никога нямаше да стане Пикасо, нали?
Новото само ти можеш да го предложиш. Но и трябва да убедиш другите, че си струва да го харесват.
Затова и един от отговорите на въпроса „Какво е креативността” е,  да правиш нещо различно, превръщайки го в правило.
Но винаги имай стратегия как да стигнеш до поставената цел.”Защото няма нищо по-лошо от добър удар в грешна посока”, казва Басат.
Всяко нещо може да изглежда по различен начин.
Когато го повикали да измисли нов имидж на Билбао –град, обичайно хвалещ се с добра храна и вино, той си казал: колко градове все с това се хвалят, без да се отличават един от друг. И, решил- ще построим музей . И така се появил Guggenheim, проектиран от Франк Гери, който се превръща в основна част от обновлението на града.
Сигурно и вие се сещате, че и на София й липсва един Басат, за да открие своя истински образ не с  традиционни и клиширани модели, шевици, хора и шопска салата. На София и предстои да бъде  столица на страна, председателстваща ЕС, също да бъде Град на киното. Какъв имидж ще избере за да се открои?
Фотофабрика се е сетила за идеята Луис Басат да бъде поканен, пожелаваме да я осъществи, както всичко останало, което прави в посока събуждане на креативността.

Паулиана НОВАКОВА

img_6823Жозеп Гиноварт, /1927-2007/ Барселона, „Кръгла четка“ от колекция Басат- Съвременно каталунско изкуство

Коментари

comments