ИЗЖИВЕЙТЕ ВЪЛШЕБСТВОТО НА ОПЕРАТА

0
412

„Аида“- съвместен спектакъл на Софийската опера и Арена ди Верона
на 8-и, 9-и и 10-и май
Спектакълът „Аида“ е едно изкушение вокално и артистично, което можете да съприживеете с тази внушителна копродукция на Националната опера и балет с Арена ди Верона, да се срещнете с един от големите магове на сценографията, костюма и режисурата – Уго де Ана.
Събитие, за което не трябва да пътувате до Верона, защото на родна сцена ще имате свои мечтани мигове с вълшебството на оперния хит „Аида“.


Тържествените фанфари от оперния хит „Аида“ са огласяли сцената на първия ни оперен театър още от началото на неговата почти 125 годишна история. Това е заглавието, което е постоянен репретоар не само за нашия театър, но и в световната практика. Не случайно с „Аида“ се открива и най-голямата открита сцена в света, Арена ди Верона преди повече от сто години. В миналия век тя господства на откритите древни амфитеатрите в цял свят, както и на съвременни открити сцени.
Аржентинският режисьор Уго де Ана е един от предпочитаните майстори за пищните спектакли. Не случайно той бе поканен по повод двестагодишнината от рождението на Джузепе Верди да постави „Аида“ на Софийска сцена. Тази първа копродукциа на Националната опера и балет с най-голямата Вердиева сцена, Арена ди Верона бе и първата ни среща с Уго де Ана.
Какъв ракурс към този толкова познат сюжет предлага де Ана? Той бяга от познатата представа за пищен и зрелищен спектакъл. Потърсил е ракурса на човешката и социална драма, прави публиката съпричастна на съдбата на героите. Той умело изплита нишките на сложните взаимоотношенията между главните герои в триъгълника Аида, Амнерис и Радамес. Създава една богата на контрастни емоции и обрати драматургия, заложени в музиката. Пред нас израстват истински герои, преживяващи всеки своя катарзис.
Де Ана предлага внушителна съвременна визия, изчистена от традиционния декор, изградена в едно възможно виртуално пространство, триизмерно, потърсено в огледално отражение на египетски релеф, основен фон на сменящите се картини. Осветлението, играта с отражението, стилизираните костюми, особено ефектната втора картина, в която двете съпернички за любовта на Радамес, Аида и Амнерис разиграват истински театър с огромните червени ефирни платна, създаващи и мизансценното пространство за всяка една от тях, триумфалната сцена ефектно решена пирамидално, превръщането на пирамидата в гробницата на влюбените Аида и Радамес на финала и много други интересни решения създават един различен образ от познатия на творбата на маестро Верди. В тази версия де Ана внушава и символите на ритуалност в жестове, в сътворяването на мизансцена. Цялата драма се разиграва в геометрията на пирамидата. Нещо, което сгъстява усещането за драматичност.
Постановката поставя въпроси, излъчва послания към нашето време. В една изключително съвременна визия, оживяват човешки драми и емоции, вплетени динамично в мащабите на „голямата опера“.
Националната опера и балет предлага на своята публика три възможни дати с три различни състава, ако искате да изживеете вълшебството на тази постановка. Това са спектиклите на 8-ми, 9-ти, 10-ти май т.г. Всеки спектакъл ще има свой „вкус“, свой градус с вокалното и артистично внушение на всеки един състав.
Спектакълът „Аида“ е едно изкушение вокално и артистично, което можете да съприживеете с тази внушителна копродукция на Националната опера и балет с Арена ди Верона, да се срещнете с един от големите магове на сценографията, костюма и режисурата – Уго де Ана.
Събитие, за което не трябва да пътувате до Верона, защото на родна сцена ще имате свои мечтани мигове с вълшебството на оперния хит „Аида“.
Уго де Ана
Уго де Ана е роден в Буенос Айрес. . Кариерата на световноизвестния режисьор започва като технически директор и изпълнителен продуцент в театър „Колон“ в Буенос Айрес По-късно се премества в Сантяго де Чили, където е постановчик на „Ромео и Жулиета“, „Лукреция Борджия“, „Дон Карлос“ и „Хофманови разкази“. Три поредни години получава наградата на критиката за най-добър режисьор. Започва сътрудничество с „Театро де ла Сарсуела“ в Мадрид и с оперния театър „Лисеу“ в Барселона, където подписва творби като „Армида“, „Андре Шение“, „Валкюра“, „Бохеми“, „Хермиона“ и „Отело“.
Уго де Ана прави своя италиански дебют през 1990 г. с постановката на „Моисей в Египет“ в Болоня. От този момент започва да си сътрудничи с най-важните италиански театри: Театро Ла Скала в Милано („Лукреция Борджия“, „Самсон и Далила“, „Силата на съдбата“ и „Трубадур“), Театро Реджо в Торино („Манон Леско“), Театро Сан Карло в Неапол („Моисей в Египет“), операта в Рим („Хермиона“, „Вертер“, „Мария Виктория“ и „Пламъкът“, „Севилският бръснар“, „Ирис“), Арена ди Верона („Набуко“, „Хофманови разкази“), оперния фестивал Росини („Семирамида“), Театро Ла Фениче във Венеция („Кармен“), както и театрите на Генуа, Катания и Парма.
Работил е също с Дойче опер Берлин („Дон Карлос“), Ковънт Гардън в Лондон („Лукреция Борджия“, „Дон Карлос“), оперите в Севиля („Аида“) и Тел Авив („Тоска“). Между неговите постановки са: „Сид“ в Севиля и Вашингтон, „Симоне Боканегра“ в Парма, Турандот, „Любовен еликсир“ и „Норма“ в Токио. Неотдавна Уго де Ана режисира „Фауст“ от Гуно в Театро Реджо в Парма и завърши оперния цикъл „Фауст“.
Носител на наградата „Абиати“ за режисурата на „Ирис“, „Турандот“ и „Хофманови разкази“ през 1997 г. За постановката на „Дон Карлос“ в Театро Реал в Мадрид през 2001 г. е отличен за най-добра режисура, сценография и костюми. През 2002 г. печели наградата „Опера“ за „Силата на съдбата“ и две години по-късно за „Фауст“ от Гуно.

По материали на Галина Маркова

Коментари

comments