Реклами в сънищата или нощното зомбиране

0
201

Реклами в сънищата или мечтаната реклама – какво да очакваме?

Всички сме чували за целенасочена реклама (targeted advertising), но как ви звучи „реклама, която е насочена към сънищата ви“? Американските компании започнаха програми за вмъкване на своите продукти в цикъла на съня.

Изследователи в областта на сънищата твърдят, че фирми от Microsoft до Burger King са се свързвали с тях, за да тестват жизнеспособността на имплантирането на предложения за сънища, които биха могли да помогнат за продажбата на видеоигри и потребителски продукти.

Molson Coors вече навлезе по нов начин в сферата на най-голямото рекламно пространство в света – Super Bowl. Coors нарече своята методология „целенасочена инкубация на сънища“ и с прессъобщение инструктира хората да „гледат филма, предизвикващ сънища, три пъти, да пуснат звуковия фон, след това да заспят“ и …..да изпитат съответното сънуване под тяхно влияние. Компанията Coors описа своето проучване за инкубация на съня във видео в YouTube и като част от кампанията покани всички зрители на Super Bowl да приложат режима преди заспиване в нощта преди големия мач. Участниците ще получат половината от цената на 12 пакета Coors, ако са изпратили връзката на приятел, който също е участвал в кампанията. Разбира се, има и по-прости методи за нахлуване в съня ви. Burger King например обяви пускането на нов сандвич, наречен Nightmare King, за който твърди, че е „клинично доказано, че предизвиква кошмари“ у тези, които го консумират.

Тези и други опити за въвеждане на търговски съобщения в съня на човека бяха забелязани от група изследователи, които пуснаха предупредително писмо в редакционния сайт на DXE. Въпреки че признават, че целенасочената намеса в сънищата може да има положителни психологически последици, изследователите са на мнение, че сънищата ни не трябва да се превръщат в „просто още един терен за действията на корпоративни рекламодатели“. Те отбелязват отрицателния ефект, който интервенциите в сънищата биха могли да имат върху алкохолиците и никотиновите/наркозависимите лица и подчертават, че потенциалът за злоупотреба от страна на търговските предприятия е наистина зловещ.

Ето и стряскащите съзнанието заключения: „Рекламирането (насочена инкубация на сънища) не е някакъв забавен трик, а хлъзгав наклон с реални последици. Насаждането на мечти в умовете на хората с цел продажба на продукти, да не говорим за пристрастяващи вещества, повдига важни етични въпроси. Моралната линия, разделяща компаниите, които продават релаксиращи саундтраци за дъжд, за да помогнат на хората да заспят от тези, които вграждат целенасочени сънища, за да повлияят на поведението на потребителите, е неясна в момента.“ Има нещо дълбоко порочно в  маркетинговите планове, насочени към генериране на печалби „с цената на намеса в нашата естествена нощна обработка на паметта“.

Според Проучване на бъдещето на маркетинга в Ню Йорк за 2021 г., цитирано в ZDNet, 77% от търговците заявяват, че ще внедрят технологии за сънища през следващите три години – повече, отколкото биха рекламирали на интелигентни високоговорители или IoT устройства, а 39% от потребителите са отворени към мечтаната технология. Автор на ZDNet написа: „Нямам търпение да видя как ще се развие потребителското приемане на Dream-tech. Едно предположение: Facebook разбира кой гледа приложението преди лягане и ви удря с нещо, което да повлияе на сънищата ви. Ще последват изслушвания в Конгреса – отново – но поне Facebook е свикнал с това.“

Още сме в ранните етапи на тази технология, но сънолозите предупреждават: „Науката за мозъка помогна за разработването на няколко пристрастяващи технологии, от мобилни телефони до социални медии, които сега оформят голяма част от нашия буден живот; ние не искаме да видим същото да се случи със съня ни. Вярваме, че спешно са необходими проактивни действия и нови защитни политики, за да се предпазят рекламодателите от манипулиране на едно от последните убежища на нашите вече обсадени съзнателни и несъзнателни умове: сънищата ни“.

Ще следим как се развива технологията и дали регулаторите ще я спрат по пътя, или ще изчакат, докато опасностите станат по-ясни, преди да формулират специални правила. Истината в рекламата е задължителна. Федералната търговска комисия в САЩ (FTC) е дала ясни индикации, че вграждането на реклами или повлияването на съобщения (подсъзнателни съобщения) ще се приемат за нечестни и измамни практики в нарушение на закона, така че би било лесно да се досетим в каква насока ще се движи правното мислене.

Линк https://dxe.pubpub.org/pub/dreamadvertising/release/1

Коментари

comments