БЪЛГАРСКИТЕ ХУДОЖНИЦИ ДНЕС

0
1208

Мащабният проект на Националната галерия за представяне и запознаване на публиката със съвременно българско  художествено изкуство, с личностите, тенденциите и теченията в българската живопис, графика, пластика  затвърждава амбициите й  да се превърне в активен културен център, инициатор и провокатор на събития със значимо обществено въздействие.

Проектът предвижда  проучване, реконструиране и представяне на художествените явления и процеси в страната от края на 80–те години на ХХ век до настоящия момент. Той е планиран в рамките на петгодишен период и включва събития (изложби, беседи, кръгли маси, разговори с художници, прожекции на филми, издаване на печатни материали). В зависимост от своя мащаб и специфика, събитията ще бъдат организирани в различни филиали на галерията: Квадрат 500, Двореца, Музея на социалистическото изкуство, Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство.
По отношение на формата на представяне на авторите, проектът включва три модула:

МОДУЛ „ИМЕНА“ за организиране на изложби на авторите в Националната галерия.МОДУЛ „ДИАЛОЗИ“ за представяне на автори, съобразно  спецификата на творчеството и приноса им.МОДУЛ „ИЗБОРЪТ“ за представяне на автори по избор на изкуствовед от екипа на Националната галерия.

Старт на проекта  дадоха  двама забележиселни бургазлии :  Стоян Цанев  и  Димо Колибаров. Техните творби са на разположение от 27 март – 29 април 2018 в  Квадрат 500,зала 19 на  плщад  „Св. Александър Невски“

Куратор на изложбата на Стоян Цанев е Елица Терзиева Тя представя неговото творчество  в периода 2014 – 2018 г, като голяма част от творбите се излагат за първи път пред публика.

 

„Зрителите имат възможност да видят над 40 картини на един от творците, оставили най-ярка диря в съвременното българско изкуство. Представената селекция указва опорните точки в развитието на визуално-пластичния език на Стоян Цанев в периода 2014 – 2018 г. Голяма част от творбите се представят за първи път пред публика.

 

Картините провокират зрителя към проницателно вглеждане, далеч надхвърлящо сферата на чисто съзерцателното. Многоликата артистична природа на автора, неподвластна на строго дефинирани стилови маркери, е белязана от самобитна иконографска система, доминирана от лапидарните ударения на образа – знак.

Пластическите му търсения се разгръщат в широкия спектър между категоричните цветови акценти и фините градации на баграта, балансирани чрез въвеждането на сложни обемни и контраобемни модулации.

В лаконичните си автокоментари,  художникът споделя: „В моите работи… всичко тръгва от размислите ми за времето, пространството, началото, раждането на големите неща… облякъл съм тези размисли в мой пластичен език. Не давам отговор за нещата.“

Сузана  Каранфилова ни въвежда в света на Димо  Колибаров:

„Димо Колибаров сред авторите, които формират облика на съвременната българска графика от 1990-те до днес и я представят на международните форуми. Той е част от едно силно поколение графици, което променя пластичния език и преформулира  възприемането на графиката в контекста на българското изкуство от края на ХХ и началото на XXI век, наред с художници като Кольо Карамфилов, Онник Каранфилян, Стефан Божков и др. Голямо признание за неговите постижения са многобройните национални и международни награди.

 

В изложбата са представени 107 произведения в  техниките офорт, акватинта и литография, създадени през последните 20 години. В основните графични цикли: „Дневниците на Константин”, „Земно привличане”, „Завръщане към природата”, „Дневниците на Икар” и „Дневниците на едно дете“ централно място заемат темите за човешките съмнения и стремежи, страхът от преходността, стремежът на човека да превърне мига във вечност. Митичните герои от „Дневниците на Икар” прерастват в героите от ежедневието в „Дневниците на Константин” и „Дневниците на едно дете”. Темата за детството и любовта е вдъхновена от сина на художника – Константин, на който са посветени няколко изложби.

Коментари

comments