ВРЕМЕТО НА ПЕТАТА ВЛАСТ ИСКА НОВИ ПРАВИЛА

0
107

Новите технологии създадоха новите медии. А новите медии създадоха нови принципи и начини на комуникация. Сутрешното кафе е пред монитора, никой не чете вестник на закуска. Интернет е в центъра на всекидневието ни. Кликваме, за да научим и за да се информираме за всичко. А новото производство и консумация на новини и съдържание променя нормата. Институционализираните медии, познати като Четвърта власт, губят влияние и позиции. Все повече традиционни медии търсят път към своите потребители в Интернат чрез сайтове и в Мрежата, за  да си възвърнат влияние, обаче потребителят намира свои източници, сам разпространява информация и става все по-независим от журналистиката на 4-ата власт.
Какъв модел ще се установи, който да валидира принципи  на взаимодействие в тази нова медийна среда?  Каква нова комуникационна етика и регулация е необходима за този нов комуникационен ред –  време е за изследвания и анализи.

Понятието „Пета власт”  възникна и силата й се усети във връзка със разкритията на Уикилийкс.

Терминът набира сила и започва да става обект на изследвания още 2012г.   (Reuters Institute  for the Study of Journslism University of Oxford UK Oxford Internet Institute Social Media in the Changing Ecology of News:The Forth and Fifth Estates in Britain”. Nic Newman, William Dutton, Grand Blank) поради   неоспоримия факт, пред който не можем да си затваряме очите:
Социалната мрежа, в която всеки е производител на съдържание, става  медийна територия и трябва да се  разбере как влияе на традиционните медии и на демократичните процеси. Изследването задава въпросите, които чакат отговор

Какво става с Четвъртата власт, докато никнат все нови и нови възможности за потребление на новини и комуникация? Едно е сигурно – нарастващото влияние на формирани в интернет медийни сайтове увеличават своето влияние, с което и подкопават институционността  на  Четвърта власт.Как влияе този процес на функционирането на демокрацията, защото Четвъртата власт бе призвана да служи именно на нея?

Какво ще стане с качествената журналистика – фундаментът на  Четвъртата власт?
По условие Четвъртата власт държи под контрол другите: изпълнителна, законодателна и съдебна, докладва за техните дейности,  довеждайки до знание на обществото чрез разследване, репортажи, анализи, дейността на другите власти, тя  влияе на общественото мнение и се превръща в политическа сила. Затова  основно правило за нейното функциониране е да се гарантира нейната независимост.  Спазването на  Етични кодекси гарантираха качеството. Правила като редакционна независимост, многообразие  на гледни точки, проверка на информацията, защита  на източниците на информацията, клауза на съвестта, плурализъм и  равнопоставеност, правото на отговор,бяха  принципите на саморегулация  на професията.  Журналистическата гилдия, чрез съюзи и организации следеше за спазването им.

Какво става обаче, когато Четвъртата власт изпадне в зависимост, което се случва традиционно, от някоя от другите  и най-вече  попадне в ръцете на корпоративни интереси? Когато  една медия е контролирана от държавата или от икономическа групировка, тя става част от съответната институция или политическа сила.   Мощни икономически групировки  придобиваха собствеността на медиите и техните интереси дирижираха Четвъртата власт.
Новата медийна среда  еманципира гражданите от тази еднопосочна зависимост: медии, формиращи общественото мнение, чието съдържание се диктува задкулисно. Йерархизираната  комуникация институции – медии – публика, се разпадна.

Сега всеки може да произвежда в Интернет новини и съдържание, независимо от всякакви институции. По някакъв начин и „бягството“   на аудиторията в търсене на информация и независимо  съдържание  в Интернет е и бягство от контролираната и  зависима журналистика.
И сякаш демокрацията се случва именно в Интернет. Има вече много сайтове с повече влияние от традиционните медии.

Кой да отсее обаче  зърното от плявата и да определи коя е болната глава, коя – здравата.
Новите и социални медии, като отворено и свободно пространство за комуникации чрез Интернет, „могат да бъдат считани за ефективен механизъм за наблюдение и мониторинг на  Четвъртата власт, като  конструират социална реалност възползвайки се от новите технологии и стил на комуникация, който не се придържа към формата правилата и канона на традиционната медии. ” International Journal of Internet Science“

Ставаме ли обаче по-информирани в Интернет?  Или начинът на потребление в уж безпределното Интернет пространство парадоксално води до стеснен кръгозор,  като ограничава възможностите ни за съставяне на собствено мнение. Защото попадаме, както установяват британските изследователи, в клопката на т.н. „ехо ефект”.  Как потребяваме информация в Интернет – търсим и  избираме какво да четем според интереса си, интересът ни филтрира информацията и съдържанието, а ние го разпространяваме на свой ред  в своя приятелски кръг за одобрение и харесване…

Да не говорим за фалшивите новини, макар че преди да сочим с пръст за тях новите медии, да помислим дали бумът на нови медии създаде фалшивите новини или ни отвори очите за съществуването и производството на фалшиви новини, които иначе мирно и кротко си вървяха по каналния  ред.

Какъв процес  предстои на  взаимодействие между четвъртата и петата власт?
Добрите стари медии сами се сблъскаха с невъзможността старите правила да работят в полза на демократичните процеси в новата информационна среда.  Например изискването за равнопоставеност на гледните точки по време на референдума за Брекзит доведе ВВС до абсурдната ситуация да се самообвинява, че е заглушила гласа на здравия разум, защото привържениците на излизането от ЕС са били по-ефективни  в мрежата.
Ролята на новите медии и социалните медии като Пета власт повдига много проблеми свързани с комуникационната етика”,  се казва в изследването.

Какъв тип етика ще управлява този нов комуникационен ред?
Първоначално ни се струваше, че става дума за пренасяне на съдържание от един хартиен на друг – електронен носител. Е, вестниците ще изчезнат,но ще четем всичко онлайн. Все повече става ясно,  че не става дума за преместване, а за трансформация, защото самата информационна среда е променена  и в тази нова среда са необходими други правила, които чакат да бъдат създадени.

 

 

Коментари

comments