БИЗНЕС И ПОТРЕБЛЕНИЕ ОНЛАЙН: НОВА КУЛТУРА, НОВ  НАЧИН НА ЖИВОТ

0
492

Без съмнение дигиталните технологии създадоха не само нов начин на комуникации,  но и възможност за бизнес, но бизнес по нови правила, който налага и нова култура на потребление. За това решихме да започнем  рубрика с поредица от материали, посветени на този нов свят, в който ще се учим взаимно по новому да живеем. Неин автор е Калоян Христов- предприемач,член на BEA, CEO и основател на Varrio Sport, експерт по маркетинг и дигитални е-комерс технологии. Всъщност с Калоян се запознахме като човек на екстремните спортове, любител на рискаспортните авантюри и приключенията.  (https://obache.bg/7234/uspeshni-lichnosti-uspeshni-biznes-modeli/)
Затова като вземем предвид способностите му да преодолява трудностите, да експериментира и намира решения в трудни ситуации, напълно можем да му се доверим да ни поведе из новите територии на дигиталния бизнес.

Калоян Христов:
В последните години технологиите  напредват със скорост изпреварваща дори мислите и усещанията ни. Времето и ангажиментите стават все по-динамични, светът все по-малък и за добро или зло все по-дигитализиран. Въпреки, че България като цяло не е сред най-бързо развиващите се страни в Европа и нас не ни подминават технологичните тенденции и иновации, които все повече обгръщат живота ни във всички негови аспекти и всъщност подобряват значително стандарта ни на живот.

Много от нас едва ли се замислят, че благодарение на множеството дигитализирани технологии, интегрирани в Интернет и в смарт устройства технологии за работа с данни ние имаме достъп всеки ден до хиляди възможности, които ни помагат в ежедневието. Примери много – ако започнем от най-малкото, споделянето и контактуването през социалните мрежи, навигирането и ориентацията, търсенето на информация, часът, времето, трафика и т.н.  Дребни на вид удобства, но с колосално значение за начина ни на съществуване. Тези технологии вече до там са навлезли в  съзнанието ни, че ние ги приемаме за даденост, а децата, които сега растат, едва ли могат да си представят света без тях.

Безспорно цялото това развитие е за добро и води до увеличаване на стандарта ни на живот, до повече свободно време, до множество контакти и не на последно място до разкриването на изцяло нови браншове, работни места и цели ниши за създаване на нови услуги и бизнес начинания.

Една от посоките на дигитален бизнес, която е в трайна възходяща линия на развитие е онлайн/е-комерс пазара –  изцяло нова култура в потребителската комуникация, начини на достигане до крайните клиенти и различно потребителско изживяване, което те получават.
В началото нека надникнем в статистиката отвъд собствените ни впечатления и видим какво се случва в дигиталните  пазари в България, Европа и САЩ.

В последните 5 години ръста на електронната търговия в България се движи средно между 22% и 25%. За 2017г ръстът е около 22%, а специалистите прогнозират подобен ръст и през следващите няколко години. За 2017 година годишният обем на електронната търговия в България надминава 510 милиона евро според официалната статистика, а в действителност са много повече. Прогнозите за 2018г са за обем от около 660 млн. евро при съотношение закупуване на  електронни услуги към електронни стоки  –  48:52. Това е един от най-високите проценти на развитие сравнено със страните от европейския съюз, където онлайн поведенческите практики отдавна са широко навлезли сред хората.

Секторът на електронната търговия в България ще продължи да расте устойчиво със сериозен двуцифрен ръст и според прогнозите на редица анализатори. На лице са и всички предпоставки за бурно развитие. Към момента по данни на НСИ в страната има 64% интернет навлизане и то непрекъснато расте.

*Източник: BEA – Българска Е-комерс Асоциация

На лице е все по-масово придобиване на смартфони, които спомагат значително интернет комуникацията, услугите и търговията. Над 26% от онлайн потребителите (17% от цялото население в България) вече са пазарували онлайн и имат изградени навици за онлайн пазаруване.

Към настоящия момент коефициента Е-GDP (съотношението на обема на електронната търговия към Брутния Вътрешен Продукт) е само 1.8%. За сравнение в останалите страни от Европа е-GDP достига 3.8%-3,9% и продължава да расте, ще расте тепърва и в България.

* Източник на проучването е Ecommerce Foundation

Очакванията са за сериозен ръст през следващите 2-10 години обусловен от навлизането на Интернет в повече домакинства, нарастване на доверието в онлайн покупките, осъзнаване на предимствата при онлайн услугите, IOT и AI технологиите,  дигитализиране на все повече услуги, нови високотехнологични решения за лесно пазаруване чрез телефон, таблет и други улесняващи живота технологии. Нарастване на културата на онлайн потребление, увеличаване на сигурността и доверието в брандовете.

Ето какво се случва и в региона около нас:

 Темпът на развитие на онлайн търговията в България е с по-голям ръст от страните в Западна Европа и това не е изненада предвид това, че сме развиваща се икономика. През 2016 г. оборотът на електронната търговия в Европа се е увеличил до 530,58 млрд. евро, като темпа на растеж е 15,43% през 2016 г. За 2017 г., обемът на електронната B2C търговия в Европа се очаква да достигне около 603 млрд. евро, при темп на растеж от 13,62%.

Обем и ръст на електронната търговия. B2C онлайн продажби на стоки и услуги в млн. Евро

В Централна и Източна Европа процентът на електронната търговия спрямо целия обем на ритейл бизнеса е около 3.9%, като тенденцията е да достигне до 8% през следващите 1-2 години и значително повече след това в средносрочен период. Потенциалът е огромен, имайки предвид, че в отделни региони от Европа онлайн търговията достига до 20 % дял от целия обем на ритейл бизнеса и също продължава да расте.

Румъния е начело на списъка с най-бързо растящите пазари в Европа (с ръст от 38%), следвана от Естония (35%) и Украйна (31%). Интересен е и пазарът в Гърция, който е многолюден, финансово обезпечен и не толкова конкурентно наситен. Там вече има български сайтове, които са с лидерски позиции и реализират сериозни обеми – MyMall с около 26 млн. евро оборот за 2017г., Remix с 47 млн. евро оборот. В северната ни съседка Румъния секторът е четири пъти по-голям от родния – €2 млрд. евро.

 Е-комерс ритейл спрямо продуктовото търсене:

По данни на Евростат 1,3 млн. българи са пазарували онлайн през изминалата година, като най-често са купували дрехи, обувки, електроника и спортни или хоби продукти. Средногодишно за 2017г. един потребител в България е отделил около 320 евро за онлайн пазаруване, а за 2017 година около 350-380 евро.

Според данни на Ecommerce Foundation и Българската Е-комерс Асоциация, лидерските позиции в закупуването на стоки онлайн принадлежи на категориите – дрехи, обувки и аксесоари, спортни продукти и тех продукти, а в услугите лидерската позиция принадлежи на  туристическите услуги /пътувания, самолетни билети и хотелски резервации/. Продуктовите категории, които ще се развиват с най-голям темп, са поръчка на храна онлайн, дом и градина, спорт и туризъм, а от онлайн услугите с най-голям темп ще растат туристическите пакети, онлайн застраховките, спортни услуги и закупуване на онлайн билети за събития, както и децентрализираните финтех услуги.

* Източник на проучването е Ecommerce Foundation

Онлайн категории стоки и услуги

73.3% от всички онлайн купувачи за 2017г. са поръчвали дрехи и спортно-туристически стоки, 30.5% стоки за дома (мебели, играчки), 26% са закупили онлайн пътувания или хотелски резервации, 18.8% са поръчали онлайн храни, напитки и стоки за ежедневна употреба, 15.3% – онлайн билети за различни събития, 14% – електронно оборудване, 8.5% са закупували книги, списания, вестници или електронни материали за обучение, 4.7% са закупили лекарства без лекарско предписание онлайн и др.

Вид на поръчваните стоки и услуги по интернет

Проблеми, срещани при поръчки или покупки на стоки и услуги през Интернет:

При 6.9% от онлайн поръчките времето за доставка е по-дълго от посоченото, 3.5% – доставки са грешни или с повредени стоки, 3.4% – трудности при намиране на информация за гаранцията и законовите права.

*Източник:  НСИ. Относителният дял е изчислен на база брой лица, поръчвали/купували стоки или услуги по интернет през последните 12 месеца

Да обърнем внимание и на потреблението през интернет спрямо статистическите райони. Очаквано най-големият брой онлайн потребители е в Югозападен район на България – 21.7%

Онлайн купуващи по статистически райони

*Източник:  НСИ. Основният дял е изчислен на база генерална съвкупност на населението между 16 и 74години.

Характерно за бурно развиващ се нов пазар можем да проследим и процентното развитие на е-комерс търговията през изминалите 5 години. Логично статистиката показва сериозен процент на развитие между 33 и 22%, който е един от най-високите спрямо другите отрасли. За сравнение в развитите държави като Германия например, процента на годишен ръст в е-комерс варира между 3-6 %.

 Ръст на B2C електронната търговия в България

В следствие от представените данни бих казал, че почвата в нас за развитие на е-комерс бизнес и услуги е обещаваща и има смисъл да се инвестира в нея. Не само това, но и факта, че е-комерс отрасъла е един от “ – ТРЯБВА ДА Е “У НАС”.

Не само това, но и факта, че е-комерс отрасъла е един от малкото, който бележи значителен ръст и има добри средносрочни и дългосрочни прогнози.

Сега е точния момент да се инвестира в подобна идея и то по правилния начин, да се изгради добър в технологично отношение електронен сайт/магазин, да се заложи на правилното позициониране и създаване на марка и да се следват добрите практики.

Наличието на толкова висока прогноза за развитие е добре от гледна точка на потенциал и инвестиция в нишов бизнес, но носи със себе си рисковете да се работи на пазар без традиции в даден бранш /винаги е по-скъпия вариант/, да няма добри възможности за обучение и размяна на практики и не на последно място да се допусне масово навлизане на хиляди нови играчи, което би направило средата изключително конкурентна.

В заключение ето и моя съвет – електронното предлагане на стоки и услуги и изключително добра ниша за развитие на бизнес с висок потенциал ако се стартира в правилния момент и с много точната аналитична база за предлаганите продукти и търсените целеви аудитории на пазара. Компании, които все още не вярват или не инвестират в онлайн присъствието си, гарантирано ще загубят или вече са загубили. Бъдещето принадлежи на дигиталните технологии и микса между офлайн и онлайн професионално обслужване.

Съветвам всеки вече стартирал или сега започващ е-комерс бизнес, който  иска да се развива сериозно в бранша да се присъедини към BEA – Българска Екомерс Асоциация, която е част от Ecommerce Europe  и единствената официална институция представляваща интересите на нашата гилдия. В асоциацията подкрепяме младите предприемачи чрез различни консултации, обучения и програми, насочване в нормативно-правната рамка за легален е-комерс бизнес и контактуваме с всички държавни институции по отношение на развитието и създаването на благоприятна бизнес среда за електронен бизнес.

 Калоян Христов
Varrio Sport
Member of BEA

 

 

 

Коментари

comments