ЩЕ СТАНАТ ЛИ НЕВИДИМИ ОНЛАЙН МЕДИИТЕ?

0
298

Марк Зукърбърг наложи радикални промени във социалната мрежа  чрез промени в алгоритъма, по който се подбират новините. С което обещава да изчисти фейсбук от т.н. „engagement baits” ангажиращи примамки, които задръстват мрежата и пречат на общуването между хората. Фейсбук вече ще се захранва предимно със съдържание, генерирано от потребителите, а не от медии, организации и рекламни агенции.

С тези радикални промени авторът на мрежата  зачеркна дебата по въпроса какво е Фейсбук –  територия за социални връзки и комуникации, или медийна територия.
Дигиталните издатели, маркетинговите агенти и онлайн медиите, които се възползваха от мрежата като медийно пространство, вече няма да могат да прекрояват бизнесмоделите си по неин тертип. Двата милиарда  потребители на социалната мрежа  вече да бъдат засипвани с публично съдържание: политическа, бизнес реклама  и медийни публикации. Дигиталните медии няма да могат да използват фейсбук за генериране на трафик и посещения. Марките, разработили рекламна онлайн стратегия през Фейсбук, ще изгубят .
Най-важното вече ще е автенитичното съдържание – съдържанието, генерирано от потребителите. Т.е това, което самите потребители:приятелите, семейството, споделят помежду си. По някакъв начин Фейсбук връща първообраза си на мрежа за общуване, за създаване и поддържане на връзки между хората. Драстично по-малко ще е съдържанието от публичен характер.
Някои досетливо се подсмихват. Вероятно става дума за вдигане на таксата за по-високо разпространение. То и досега за популяризирането на медийни, рекламни и публичи текстове, видео и аудио съдържание, се изискваше определена цена. Но дали става дума за печалби  или за смяна на философията на мрежата – а именно в  нея да присъстват само качествени съдържания?
И какво ще означава това за дигиталните медии? Край или ново начало?  Засега е настъпила странна тишина по въпроса. Поне у нас.
Можем обаче да допуснем, че утвърдените и качествени онлайн медии, които предлагат качествена журналистика, може би ще спечелят, ще спечели и самата журналистика, ако съдържанието с ниско качество не бива допускано в мрежата. А маркетинговите специалисти ще трябва да се научат да различават добрите  от лошите.

Коментари

comments