КВАРТЕТЪТ- СЪДЪРЖАНИЕ И НАПРЕЖЕНИЕ, ОТЧАЯНИЕ И НАДЕЖДА…

0
343

Майя Праматарова за гастрола на струнен квартет „Фрош“ в Москва

Струнен квартет «Фрош» – четирима музиканти, за които свиренето в квартет – «тази францисканска формация», по думите на Драгомир Йосифов – е  вдъхновение и смисъл. Важна е думата смисъл, защото още преди гастрола на струнния квартет в Москва, бях убедена от колеги като Маня Попова и Екатерина Дочева, че това са великолепни професионалисти, бях слушала не един или два техни записа, но метафизиката на звука се долавя най-добре в концертна зала.

Тази концертна зала бе в московския музей «Чайковски и Москва» и събра  заинтересована и вглъбена публика. Формира се общо пространство на съсредоточен  и интензивен живот в музиката – идеална среда за две съвсем нови български произведения: …van…. на Драгомир Йосифов и «Квартет N7» на Васил Казанджиев. Новото, родено буквално преди месеци, разкриващо  с «друг език»  човека в програмата на струнния квартет се докосна до класическия, «прощален»  Квартет N8 на Шостакович и «Трите пиеси» на Игор Стравински.
Стравински се оказа «върхът на иглата» на московския концерт – трите миниатюрни, кратки и огнени пиеси, свързващи 20-то столетие с 19-то и 18-то, но съшо така – и с 21-во фокусираха енергията след изпълнението на Дмитрий Шостакович и Драгомир Йосифов и бяха мост към творбата на Васил Казанджиев.

Концептуалността на програмата дойде не само като някакво рационално обмислено решение на четиримата музиканти, а и като случване в мига на самото изпълнение. При Шостакович квартетът разкри цялото разнообразие и «цветност» на вътрешното самоцитиране на композитора, при Драгомир Йосифов квартетът насити нотите и тишините с предисториите, които стоят зад тях, а при Стравински, интерпретацията бе така концентрирана и «нацелена» в някаква отвъдна точка, че композиторът Александър Маноцков каза след концерта: «Рядко руски музиканти постигат такава «точност и фина  прецизност на звука».

Финалът на концерта с «Квартет N7” на Васил Казанджиев бе бляскав, искрящо-игрови завършек на вечерта, и отворен към следващия концерт, с който ще продължи серията «Нова българска музика» на Българския културен институт в Москва.

А следващият концерт на Струнен квартет «Фрош» в състав Негина Стоянова, Петя Димитрова, Мария Вълчанова и Атанас Кръстев, е в София на 14 ноември в камерна зала «България» – изключителна възможност  за проникване не само в музиката, чрез фраза, звук и тембър, а и в – света,  с вариативно многообразие и плътна житейска наситеност.

Текст: Майя Праматарова
Снимки: Анна Толстикова

Коментари

comments