КИНОТО КАТО  МУЗИКА НА БУКВИТЕ

0
131

Под това поетично и находчиво мото,  ще протече тази година третият кино-литературен фестивал  Cinelibri, обяви на пресконференция директорът на фестивала, Жаклин Вагенщайн. Наистина превръщането на думите в образи е като изтръгване на звуци от буквите. А да  видиш прочетеното е като да изтръгнеш звуци от собствената си  душа.
Тази година е специална и размахът е мащабен. Фестивалът, единствен в света, посветен изцяло на книги, става международен. Ще се проведе От 11 до 22 октомври в 12  български града, ще ни срещне с близо 10 световни имена от киното и литературата, ще имаме възможност да видим около 40 филма.
Фестивалът ще бъде открит с най-новата творбата на Роман Полански „По действителен случай”, филм по  бестселъра  на Делфин дьо Виган.

За първи път CineLibri ще има конкурсна програма, съставена от осем филма на световни имена като София Копола, Фолкер Шльондорф, Джеймс Грей, Павел Лунгин, Раду Михайлеану и др.
А книгите, по които са техните произведения, са:  „Вечерята” на Херман Кох,  ”Измамените” Томас Кълиган, „Завръщане в Монтау” Макс Фриш „Изгубеният град Z” Дейвид Гран, „Червеният Истамбул” Ферзан Йоспетек,, „Дама Пика” Пушкин, „Ана  Каренина”  .
 Журито е в звезден състав: внучката на гениалния Чарли Чаплин и правнучка на Нобеловия лауреат Юджийн О`Нийл Кийра Чаплин, един от най-продуктивните и награждавани европейски филмови композитори Бруно Куле, изтъкнатата италианска сценаристка Дориана Леондеф и българският режисьор и продуцент Илиян Джевелеков (чийто най-нов проект “Вездесъщият” е в кината от 10 октомври). Победителят, когото те ще определят, ще получи статуетката CineLibri на официална церемония в Зала 1 на НДК на 14 октомври.

Разбира се извън конкурсната програма ще гледаме още литература, като Жоржи Амаду „Дона Флор и нейните двама съпрузи”, както и ще имаме възможност да видим  „Дневна красавица” на Бонюел в преработен вариант.

 Често представянето ще има необичайни подходи, като напр „Дама пика” , режисьор Павел Лугин,  която ще се прожектира нарочно  в петък 13, за да кореспондира с фаталността на сюжета на Пушкин– ( любопитна подробност е, че Чайковски не е написал арията на Дама Пика от суеверие, а кой я е написал, не се знае), а зала България, където ще се състои прожекциятакоято пък,  празнува своята 80 годишнина. Зрителите ще могат да се насладят  и на интродукция с  две арии от Дама Пика, които  ще изпълнят Мария Цветкова- Маджарова – сопран и Росица Павлова-Инджева – мецосопран ще

Вълнуващи ще бъдат срещите с Давид Гросман, един от най-големите живи израелски писатели.Той ще представи наградения си с „Ман Букър” роман: „Един кон влязъл в бар”.

 

Киноманите ще имат щастието до контактуват на живо и с немския режисьор Фолкер Шльондорф,  носител  десетки награди, сред които  „Златна палма” и „Оскар”а също и да гледат селекция на най-добрите му филми.

Фестивалът всъщност, има за цел да  демострира възможностите на киното като посредник между изкуствата-литература, музика  фотография и   включва опера, изложба, пърформанс.

 Почитателите на Документалното кино ще  имат щастието да срещнат култовия Алехандро Ходоровски,  поет, писател, танцьор, комик, най-вече ескцентрик , автор на пантомими, комикси, основател на „паническия театр,чието житейско кредо за смисъла на живота е  „Смисълът е в това, да си създадеш душа.
Ще гледаме  неговия филм за филма, „Дюн” , или историята на „душата” на неслучилия се филм.
От 16-22 е италианската седмица, съвпадаща с Международния ден на италианския език, и, както каза Директорът  на италианския институт у нас, Луиджина Пери каза:  „италианският език е езикът на музиката”  В рамките на тази седмица ще имаме възможност да общуваме с   Франческа Масаро и италианката с български поризходИ Дориана Леондеф.
Ще има и панорама на Чехов.

Юбилейна ще бъде срещата с творчеството на  Анжел Вагенщайн, по случай неговата 95-а годишнина. Неговият  творчески път е“Една неразказана история на световното кино“ , смятат организаторите, защото неговите произведения и филмови сценарии парадоксално са по известни по  света, отколкото у нас.  „Изкуството е оръжие”,   „Далеч от Толедо”, „Сбогом Шанхай”, „Петокнижие Исааково”.Ще си ги припомним.

Не можем и е бива да казваме предварително всичко, защото тепърва предстоят срещите с кино литературата. НА ГОЛЯМ ЕКРАН както многократно подчерта Жаклин Вагенщайн, директор на Синелибри. Защото именно големият екран превръща четенето в музикално преживяване .

 

 

Коментари

comments