ВРЕМЕ И МЯСТО ЗА АЛТЕРНАТИВЕН ТЕАТЪР

0
401

В навечерието на Международния ден на театъра Организацията за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни”представи в ДНК на НДК реализирания си по програма „Култура” на Столична община в партньорство с галерия „Етюд” проект „Добре дошли в България”. Спектакълът, игран в рамките на ProText и AKT фестивал, бе   видян  и от по-широка  публика. Добре е, чe започват да намират подкрепа и   пространства за реализация  новаторските търсения на млади талантливи творци, които разчупват статуквото с изследователските си проекти, като задават не само  нови посоки за развитие сценичното  изкуство, но и ни помагат да разчупим клишетата си  на мислене  и възприемане на света.

Дълго време за  нашата за сцена  концептуалният театър беше табу. Под „модерност” в сценичните изкуства се разбираха и разбират  определени прояви, превърнали се също в част от статуквото. По-смелите творчески експериментални търсения от областта на съвременното изкуство, като документалният театър, интердисциплинарният театър, театърът, които коментира, използвайки всякакви изразни средства, водеха почти нелегално съществуване. Време е да го открием и припознаем. Може пък именно той да върне диалога, който ни липсва, за да припознаем истинските си същности.

Спектакълът „Добре дошли в България” уж на шега, леко и елегантно ни поставя онези въпроси,  на които дирим отговорите, опитвайки се да разпознаем своята днешна идентичност. Какви мислим че сме и какви сме в действителност? „Българинът е  толерантен, гостолюбив и усмихнат.” Ама нещо не го виждаме такъв. Не само по границата, където страхът го превръща в страшилище, но и по улиците и автобусите, където по-често ще чуеш ругатни и заплахи, отколкото да видиш усмихнати хора. Мрачен, подтиснат и недружелюбен ходи съседът  Някой да е чувал поне  едно „Добър ден”  от непознат край блока?
Кога  и  как страхът, се превърна в болестно състояние?

„Проекът  на 36 МАЙМУНИ изследва границата между патриотизма и национализма, предела на здравословната толерантност и съчувствие, лицето и гърба на българската идентичност днес.”
По  замисъл, това е четене на текст, по форма е театрална импровизация съчетаваща музика, песни, танц, с елементи на джемсешън.
Формата на работа е колективна творческа резиденция за проучване и създаване на драматургичен материал на базата на документални факти. Впечатляващо е парадоксалното им съчетаване и атрактивната театрална интерпретация, преобръщаща сериозността в пародия.

„Президентът на републиката призовава всички българи да се включат активно в привличането на бежанци, които да се заселят в България, за да усвоим жизненоважни пари по евро фондовете. Всички българи – мъже, майки, ловци, пенсионери, артисти започват активна пропаганда към бежанците подминаващи България. Междувременно чакали емигрират към Западна Европа, български емигрант сее репички в Германия и мечтае да се включи в първата мисия до Марс, еколожка изследва популацията на агресивни привнесени видове калинки и кактуси, които превземат територии, застрашавайки наши родни видове.Националисти решават да превземат Плиска, докато сигнал за бомбен атентат всява паника в центъра на София.”

Спектакълът не е в черно и бяло, иронията, не сатирата те карат да се усмихаваш понякога през сълзи, от сцената не се разнасят назидателни и предписания и поучения. Не се сочат виновни.  С други думи  търсен е и е намерен верният тон.

Късметлии  са гледалите спектакъла.   Защото  имат основания да повярват, че имаме шанс висички да преоткрием  България  такава, каквато я носим в
себе си, без да намразваме различните от нас. Стига да дадем път на младите.

автори: Здрава Каменова и Гергана Димитрова

съавтори: Елена Шопова, Петър Мелтев, с подкрепата на Василена Василева.
асистент на резиденцията: Екатерина Чокова.
асистент продукция: Радослава Кънева, Християн Йовчев
Екип за представяне на пиесата:
текста ще четат: Здрава Каменова, Ева Данаилова, Ива Тодорова, Петър Мелтев, Петко Каменов, Тони Карабашев
сценограф Елена Шопова
режисьор Гергана Димитрова
асистент Екатерина Чокова

Коментари

comments