РАДИОТО УСПЕШНО УСВОЯВА ЕЗИКА НА НОВИТЕ КОМУНИКАЦИИ

0
526

„По-малко политика, повече култура, това е пътят за запазване на езика и на интереса сред аудиторията на радиото в чужбина,” заяви на международен форум в Москва Валери Тодоров, радиожурналист и бивш генерален директор на Българското национално радио. Изказването му в заключителната част на международната конференция „Излъчванията на руски език в условията на новата комуникационна среда“ предизвика силен интерес и много въпроси. „Загубата на езика означава загуба на аудиторията”, отбеляза в изказването си Валери Тодоров.


„Това е тенденция, която се забелязва на всички езици. Младите в чужбина по-бързо се адаптират към местната среда, те все повече се интересуват от държавата, в която живеят. Така че пропагандата не върши работа, убедения няма да преубедиш. Необходимо е слушането и излъчванията на роден език да се прехвърлят на нови мултимедийни платформи, да се използват билингвистични /двуезични/ сайтове, защото съществена част от аудиторията в чужбина, особено младите, вече губят не само езика, но и нямат старите навици на слушане. А загубата на младите означава загуба на перспектива. Постепенно губи  позиции и аналоговото радио.  Затова са важни мултимедийната интерактивна подкрепа, персонификацията на посланията, засилването на полезността на информацията, на знанията,ексклузивността на съдържанието, използването на подкаст, на аудио и видео он деманд /по заявка/ и постоянната обратна връзка. Иначе заедно с аналоговото радио ще бъде загубена младежката аудитория,  а също връзката с майчиния език, навикът да се слуша  радио.”

Конференцията, организирана от Руската академия за радио, събра известни експерти и бе посветена на тенденциите в съвременното радио и борбата за аудитория.

DSC00064DSC00066

Обемът на световния рекламен пазар е 497 млрд. долара, показва изследване на TNS – една от най-големите световни маркетингови компании в областта на медиите, която бе представена на форума от директора по мултимедийни изследвания на руския филиал Михаил Райбман. От общия обем на рекрама в света 22 млрд. долара се падат на радиото, което прави 4.5 %.  На телевизията се падат 42 %, а на Интернет – 28.1 %. На пресата – 19  %. Най-силен  ръст  – 14 %, прeз последната годината отбелязва  рекламата в Интернет, докато ръстът на рекламата в телевизията е 2 %, а в радиото – 1 %. Спадът на рекламата в пресата е  4  %, което означава забавяне, сравнено с предишните две години, когато обемът на рекламата в печатните издания падаше с  6 – 7 %, отбеляза Михаил Райбман, от TNS – Русия. Според същите данни, радиорекламата в България държи 6 % от пазара, докато телевизията и Интернет  държат  63 %. Конференцията бе посветена на радиоразпръскването на руски език,  което сега е на втора позиция след излъчванията на английски език /без данни е радиоразпръскването на китайски/. Изследването показва, че обемът на радиоаудиторията се запазва, но намаляват времето за слушане и младежката аудитория. Позиции все още държи аналаговото радио, но в редица страни то отстъпва на цифровите излъчвания.  Отбелязват се предимствата на цифровото радио – съчетаването на звука с текст, достъпът до мобилни мултимедийни приложения, допълнителната справочна информация. Най-много радио се слуша в автомобилите, след това в къщи и в интернет – чрез смартфоните  и компютрите. Музикалните новини аудиторията предпочита да  научава от радиото – 28 % от аудиторията  и от you tube – 14 %. Радиото успешно е гъвкаво използва новите технологии за привличане и диалог с аудиторията, акцентира в изказването си Михаил Райбман.

Най-активно в областта на радиото е се използва английският език -27.3 % от излъчванията,  руският присъства с 8.3 %, немският – 8.2 %, испанският – 7.1 %. Вероятно все пак водещи са излъчванията на китайски език, но такава статистика липсва. 24.1 %  от радиостанциите, излъчваши на руски език, са в чужбина. Две трети от тях са разположени в съседните на Русия страни, а 20 % – в Прибалтика, отбеляза в изследването си проф. Александър Шариков от Висшата школа по икономика на Русия, член на европейската група за изследване на аудиторията. Основните данни за представеното от него изследване са взети от сайтове като www. predavatel.com, radiomap.eu/ru,  radiopоrtal.ru и други. Рускоезичните  радиостанции са на второ място по брой на интернет сайтовете си, отбелязва това проучване. От изказванията на форума стана ясно, че младото поколение в страните от бившия Съветски език предпочита английския език.  Много от младите дори в съседната Армения вече използват повече английски език и не знаят руски, отбеляза директорката на арменското радио ВАН. Интерес на форума предизвика опитът на две рускоезични цифрови радиостанции в чужбина – руско- английската Матрьошка, особено популярна сред таксиметровите шофьори в Лондон и руско-френската Nice /Ница, Найс/, която също се прехвърля и в Лондон, с изказано намерение да започне излъчвания и в България.

„Обаче“бг.

Руската академия за радио: http://www.radioacademy.ru/?an=rar_news_page&uid=893

Статистически данни: Доклад на Михаил Райбман, Световни тенденции в развитието на радиото: https://docviewer.yandex.com/?url=ya-disk-public%3A%2F%2FTsnWtTbX8gvlQkqAM1hkIgnrUYywqUVACpofAIJNJxIUNPP%2B%2FFJvavZBnlbQYSZUq%2FJ6bpmRyOJonT3VoXnDag%3D%3D%3A%2F01%20-%20TNS.pdf&name=01%20-%20TNS.pdf&c=57444aa85213

Коментари

comments