БНР НАКЪДЕ? И СВЕТЛИН РУСЕВ НАПУСНА ОБЩЕСТВЕНИЯ СЪВЕТ

0
539

Още един член на Обществения съвет на БНР е подал оставка. В писмото си преди няколко седмици художникът Светлин Русев изразява неудовлетворението си от скандалите около музикалната продукция на БНР и отношението към пенсионирани и предстоящи за пенсиониране колеги. Съзнателно провален концерт на световноизвестния цигулар Минчо Минчев и опитите да бъде изгонен и пенсиониран диригентът на Симфоничния оркестър Емил Табаков, също име с международна известност, са прелели търпението на именития наш художник. Тъй като и аз съм пенсионер, моля да ме пенсионирате от Обществения съвет, иронично пише той до ръководството на БНР. ТО продължава да мълчи.

Както мълча и когато предприемачът Кирил Домусчиев, собственик на футболния клуб „Лудогорец“, се оттегли от председателството си в Обществения съвет. Когато протестиращите журналисти му поискаха оставката, се оказа че човекът преди месеци си я е подал коректно. След главния редактор на в. „Култура“ Копринка Червенкова, която с изключително остро писмо напусна Обществения съвет, акадeмик Светлин Русев, едно от най-големите имена в българската култура, е третият член на този орган, който оттегля доверието си. Когато протестиращите журналисти в обръщение поискаха целият Обществен съвет да подаде оставка заради несъвместимостта на принципите за съществуването на този консултативен орган с практиките в обществената медия, въпреки неофициалното неодобрение на случващото се в националното радио, повечето му членове не се оттеглиха. Вероятно за да не задълбочат кризата в управлението на медията. За напускането на Светлин Русев медията отново гузно мълчи.
За две години БНР смени програмния си директор, двама технически директори, двама директори на програма „Хоризонт“, двама директори на музикалните състави /прецеденти в историята на медията/, което говори не просто за липса на екип, а за тотална кадрова безпомощност. Рейтингите на медията и обхватът на аудиторията паднаха катастрофално. Пазарният дял също. Аудиторията на бившия лидер в радиоефира програма „Хоризонт“, както и пазарният й дял, са паднали повече от два пъти. Сега „Хоризонт“ е на трета позиция в националния ефир след Радио „Веселина“ и „Радио 1“. Медията не публикува пийпълметричните данни и социологическите проучвания. Любимият спорт на генералния директор Радослав Янкулов – футболът, зае господстващо място в радиоефира, като смаза музикалните и публицистичните предавания. Директорите водят предавания, което е нарушение на етичните норми в професията и е безспорен конфликт на интереси, тъй като те определят програмното време и заплащането на труда на журналистите. Медийният регулатор мълчи или по-точно е безсилен, след като и генералния директор води предаване в ефир. Медията заплати солидни суми, всяка от които по половин милион, за да бъде извършен одит на мобилните връзки, на начина на управление на медията, на обхвата на предавателната мрежа… Резултатите не са публично достояние. Преди седмици беше обявено, че за половин милион лева медията ще купува нови автомобили, сред които три джипа. Кое го налага, не беше обяснено. Затова пък за хонорари на журналистите парите не стигат.
СЕМ и досега не е приел отчета на медията. По ирония на съдбата, Народното събрание, пък, не прие отчета на СЕМ. Скандал предизвика опитът за откриване на регионална радиостанция в град Кърджали. Ръководството на медията три пъти вкарва проект за програма. Учудване в регулатора предизвика и намерението регионалната медия да се състои от …6 души. На една и съща честота ще се излъчват Програма „Хоризонт“, набързо сглобена идея за местна програма и програма на турски език, която до неотдавна бе излъчвана на средни вълни, закритите без съгласуване и обществено обсъждане. Програмата на турски език трябва да прикрие конфуза, че наши сънародници по турската, сръбската и македонската граница, както и жители на смесените райони у нас, бяха лишени от достъп до обществени програми и програми на майчин език. Вместо това медията сега се опитва да съживи остаряла идея за излъчване на програма в Чикаго. Кой ще я слуша, също не е ясно.
Пример за хаотичните движения е закупеният на неприлично висока цена звукозаписващ автомобил. След като едвам бе закаран през септември до Созопол, за да се снима до него ръководството, автомобилът се намира в непрекъсната реконструкция, а смисълът от закупуването и използването му по-нататък са под въпрос. БНР продължава да използва достатъчно добре оборудваните по-рано други два мобилни звукозаписващи автомобила. И това се случва на фона на недостига на компютри и звукозаписващи устройства за репортерите. След като преди това технологичните успехи на радиото бяха задраскани с лека ръка от ръководител, за когото футболът е Бог, а смартфонът – безполезно устройство. И който закупи специална техника, за да се чувал „стерео“ звукът от трибуните на стадионите, от които БНР денонощно предава треторазредни мачове. Затова и не е за учудване присъствието в управата на медията на преуспели бизнесмени, които говорят нелепости за функциите и дейността на обществената медия. Така де, те не са длъжни да ги знаят, те чакат нещо да изпадне и то май не е далеч.
Казват, че СЕМ съжалявал за избора си на това ръководство. Това не е нищо в сравнение със съжалението на слушателите, за които предаванията започват с протестното „Лет ит би“ и завършват с призоваващото „Вдигни очи“, напомнящо че светът върви напред, а не назад. Защото това ръководство върна нравите и програмите с няколко десетилетия назад. Горките протестиращи журналисти. Те вдигат очи, а насреща всички покровителстващи ставащото в БНР, са заболи поглед в излъсканите си обувки.

Коментари

comments