Защита на потребителите на платформите за пазаруване „втора употреба“ в Полша

0
267

Платформите за пазаруване в Интернет са изключително популярни сред потребителите, защото спестяват време и предлагат постоянно разнообразие от стоки и услуги.

Специално платформите за купуване на вещи втора употреба са част от идеята за устойчиво развитие и грижа за околната среда, както и за нов шанс за остарелите и излезли от мода артикули. Тази търговия все повече набира скорост в международен мащаб и е много важно подобни услуги да зачитат правата на купувачите и да гарантират прозрачност и сигурност на сделките.

Преди няколко дни полската служба за конкуренция и защита на потребителите (Polish Office of Competition and Consumer Protection) наложи глоба от над 1,1 милиона евро на една от най-големите платформи за пазаруване в Полша за нарушаване на колективните интереси на лицата, които купуват или продават предимно дрехи и аксесоари втора употреба. В резултат на проверката службата е установила, че като не е предоставила прозрачна информация, VINTED не само е засегнала техните колективни интереси, но може и да е допринесла за евентуални финансови загуби. В момента компанията се проверява и от CPC (Consumer Protection Cooperation Network) – мрежа от органи на европейските държави, в която участва и полският орган. Производството срещу Vinted.pl е образувано през септември 2021 г. и са повдигнати две обвинения: за неуведомяване на продавачите за допълнителните условия за проверка на самоличността на потребителите и за неуведомяване на купувачите за отказ от допълнителни такси.

Първото твърдение се отнася до това, че продавачите не са били информирани, че достъпът до парите, спечелени от продажбата на артикули, може да включва допълнителни условия, свързани с проверка на самоличността на клиентите. От службата посочват, че ако продавачите са знаели, че отказът да предоставят исканите документи, които съдържат много подробна и чувствителна информация, ще доведе до загуба на спечелените пари, те биха могли да потърсят друга възможност за продажба на предлаганите стоки.

В този случай председателят на службата за конкуренция и защита на потребителите е информирал председателя на службата за защита на личните данни за съмненията, свързани с изискването за сканиране на лични карти от потребителите. От първия орган  подчертават, че през април 2022 г. дружеството е изоставило въпросната практика, обстоятелство,  което е било важно за намаляването на неустойката.

Второто твърдение се отнася до купувачи, които не са били информирани как да купуват, без да плащат за така наречената „защита на купувача“, която се състои във възстановяване на сумата, ако закупената стока не е изпратена или е пристигнала повредена, както и да бъде гаранция за сигурно плащане. При натискане на бутона „Купете сега“ автоматично се задейства такса „защита на купувача“, която възлиза на около 0,6 € плюс 5% от цената. Въпреки че компанията на практика позволява сделки без допълнително заплащане, не е описано как тази защита може да бъде отменена. В действителност намирането и използването на опцията е сложно. Купувачът трябва да търси и да направи много неочевидни действия, за да може да се откаже от защитата. В решението на службата обаче не е предвидено задължение за платформата да позволява пазаруване без заплащане на допълнителни такси, а да информира за тази възможност както на уебсайта Vinted.pl, така и във Facebook, ако я предвижда.

Линк https://uokik.gov.pl/home.php

Коментари

comments