„Човекът, който продаде кожата си“ – „Дръзка, завладяваща и поучителна приказка за Свободата“-Cineuropa

0
755

SofiaFilmFestival
сценарист и режисьор Каутер Бен Хания, оператор Кристофър Аун,музика Амин Бухафа
С участието на Яхия Махайни, ( награда за най-добър актьор Венеция), Деа Лиан,Моника Белучи, Коен де Боу, Дарина Ал Жунди, Кристиан Вадим и др.
От 7-и януари по кината

Сам Али е млад, чувствителен и импулсивен сириец, който, за да избяга от войната, заминава за Ливан. За да може да пътува до Европа и да живее с любовта на живота си, той се съгласява един от най-ярките модерни художници да татуира гърба му. Превръщайки тялото си в престижно произведение на изкуството, Сам ще открие, че решението му може да означава всичко друго,но не и свобода.

Каутер Бен Хания за своя филм

„Този проект е роден от срещата на два свята. Светът на съвременното изкуство, по-специално творчеството на белгийския художник Вим Делвой, и светът на политическите бежанци – особено тези от Сирия, битката им за пътни документи и разрешителни за пребиваване. Запитах се: „Какво би станало, ако известен художник предложи на бежанец да стане негово произведение на изкуството, за да разреши той проблема си със свободата на придвижване?“. Така се роди пътешествието на Сам Али: изпълнен със страст млад бежанец, захвърлен в един циничен свят. Един обикновен човек, който се изправя пред необичайно приключение. Филмът е също и любовна история, в която главният герой е разделен от жената, която обича, и се опитва да стигне отново до нея, като е готов да жертва своето достойнство, а и кожата си, ако се налага. Какво означава „да бъдеш свободен“, ако изходът от „играта“ вече е предопределен и нямаш кой знае какъв избор?!

„Човекът, който продаде кожата си“ е алегория за личната свобода в една система, която не поддържа равноправието, и се занимава с по-широкото значение на темите в световен мащаб.

 Една изключително интригуваща творба, която отново подчертава факта, че Бен Хания е талант, от който трябва да се очакват изненади в бъдеще.“ The Hollywood Reporter

„Сценарият на Бен Хания съчетава хуманитарната криза в Сирия с капризите на международния пазар на изкуството, за да зададе някои неудобни въпроси относно превръщането на човешкия живот в стока за продан. В нейния разказ, пълен с идеи и чести смени на тона, впечатлението от някои сцени е нееднозначно. Но като цяло филмът подтиква към сериозен размисъл, подчертава важни въпроси и става поредното доказателство, че Бен Хания е истински изгряващ талант.Variety

Каутер Бен Хания за кастинга на филма пред Variety:

„Имах желание да направя филм, изпълнен с контрасти – за два свята, които са много различни; интересувах се от детайлите около кризата с бежанците в световен мащаб и начина, по който тя се пресъздава в европейските медии. Казах си: „Ако искам да напиша филм за този човек, който седи в музей, трябва да го познавам подобре.“ Оттам дойде идеята той да бъде бежанец. След това се появи и очевидният въпрос: „Каква е била неговата история, преди да се превърне в произведение на изкуството?“

Изпълнението на Яхия Махайни  печели награда във Венеция за най-добър актьор.  Кастингът не бил лесен. Но щом се появил той, Каутер бен Ханя споделя:
“Веднага след прослушването си помислих: „Това е той!“ После се срещнахме отново и направихме още няколко теста, този път заедно с моя продуцент.

Когато си тръгна, продуцентът ми каза: „Обзалагам се, че ще спечели наградата за най-добър актьор на първия фестивал, където отидем!“

Да привлечем Моника Белучи към идеята за този филм се оказа зключително лесно. Дори да не звучи достоверно, фактите са тези – изпратихме сценария, тя го прочете, видя предишния ми филм и каза: „Да.“ Беше наистина толкова лесно.

Мислех си дали да не опитаме с руса визия за ролята на Сорая и горе-долу по същото време Моника ми се обади и ми каза: „Имам идея за външния вид на героя.“ Като цяло не ми харесва актьорите да мислят за тези неща. Но при срещата ни аз ѝ показах няколко нейни снимки като блондинка и тя ми каза, че също е мислила точно за тази трансформация. Беше невероятно да усетиш такъв синхрон в идеите!
И двете бяхме на мнение, че героинята ѝ не просто трябва да бъде   блондинка, а да е откровено фалшива блондинка.
Според нас това би помогнало да се подчертае, че за да успееш в света на съвременното изкуство, трябва да си много студенокръвен, да имаш ясни стратегически цели и да си фалшив.“

Бляскав и изключително интересен филм. Amicinema
Страхотен, удивителен филм.“ Leggi La Notizia

Сценарист и режисьор Каутер Бен Хания
оператор Кристофър Аун
музика Амин Бухафа
продуцент Софи Абделке
продукция Cinétéléfilms

НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ
Венеция ’20 – Най-добър актьор (програма „Хоризонти“)
награда Edipo Re Стокхолм ’20 – Най-добър сценарий
Ал Гуна ’20 – Най-добър арабски филм
Награди Люмиер ’21 – Най-добра международна копродукция
Норвежки международен филмов фестивал ’21 –награда Andreas
Международен филмов фестивал War on Screen ’21
Награда на публиката
Световно кино в Амстердам ’21 – Награда за филм,провокиращ най-сериозен размисъл

КАУТЕР БЕН ХАНИЯ
Каутер Бен Хания е родена през 1977 година в Тунис.Учи кино в Тунис и Париж. Режисирала е няколко късометражни филма. Документалният филм „Имами в училище“ (2010) е показан премиерно на Международния фестивал за документално кино в Амстердам и е участвал в множество престижни кинофестивали. Третият ѝ пълнометражен и първи игрален филм „Красавицата и кучетата“ участва на фестивала в Кан през 2017 година и е официалното предложение на Тунис за награда „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм
Sofia International Film Festival – press office

Коментари

comments