Clubhouse – иновации и неприятности

0
392

Clubhouse, приложението за социални мрежи, придоби популярност, защото позволи на хората да се събират в аудио чат стаи и да общуват на различни теми. Многото информация напоследък за Clubhouse частично се дължи и на вниманието към него от страна на технологичните лидери на деня. За най-голямо удовлетворение на технологично екзалтираната публика, там вече се появиха Илон Мъск и Бил Гейтс, а Марк Зукърбърг се присъедини към общността, за да обсъди разширената и виртуалната реалност.  Вече обикалят слухове, че присъствието на главния изпълнителен директор на Facebook не е просто суета, а бизнес интерес, тъй като той е наредил на служителите си да създадат подобен продукт. „В продължение на много години свързваме хората чрез аудио и видео технологии и винаги проучваме нови начини за подобряване на това преживяване “, каза наскоро Емили Хаскел, говорител на Facebook. Представител на Clubhouse обаче отказа коментар.

В момента Clubhouse е за хора, които обичат да се изявяват, но им липсва публика  като известни личности или такива, които искат да бъдат по-близо до модните разговори. Кевин Харт, Дрейк, Тифани Хадиш и шепа други използват Clubhouse. Всъщност приложението стана популярно в общността на чернокожите артисти, а  Хадиш беше първият, който заби 1 милион последователи в Clubhouse, което трябва да покаже, че услугата е надминала границата от 1500 потребителя. Но тази масовост от своя страна може да повлияе на „претенциозната атмосфера, преследваща влияние“, факт, който някои специалисти вече отбелязват. В крайна сметка, докато расте и се превръща в сила, Clubhouse може да се трансформира в нова среда, която всички трябва да наблюдаваме внимателно.

Какви са всъщност недостатъците на Clubhouse?

Услугата вече имаше някои проблеми с речта на омразата и злоупотребите, така че през октомври 2020 г. трябваше да въведе правила за модериране. Експертите твърдят, че от самото начало  приложението е направило често срещаната  грешка да вярва на потребителите, че няма да бъдат груби и ще се държат прилично. Сега Clubhouse декларира  „да бъде нов тип мрежа, базирана на съпричастност, дискусии и осмисляне, а не на поляризация“. „Смятаме, че социалните медии се нуждаят все повече от това“, заключават Общите условия и насоки на общността, което означава, че Clubhouse има амбицията да се представя по-добре от социалните мрежи.

Поверителността в приложението също може да бъде проблем. Изглежда, че Clubhouse носи същите недостатъци, както много други успешни технически нововъдения. Маркетинговата стратегия е добре обмислена, но никой не се е отнасял  сериозно към гарантирането  на правилата за  поверителност. Както Inc.com съобщава, Clubhouse не уточнява колко дълго съхранява записите, свързани с жалбите на потребителите („когато разследването приключи“, е всичко, което казва), нито кой от компанията има достъп до тях. Clubhouse също се възползва от информация за участниците, не само от това, което те лично споделят (свои контакти и социални медии), но и от това, което споделят за другите (контакти и социални медии на техни познати). Изнасянето  на лични данни извън ЕС (например чрез съхраняването им на сървъри в САЩ) е разрешено само при строги условия и в случая липсват всякакви договорни и технически гаранции за сигурност. Освен това приложението винаги ви проследява посредством обичайните трикове, като използването на бисквитки. Може да се подчертае, че задължението за валидно правно основание за всяка обработка на лични данни не е досадна административна формалност, а един от крайъгълните камъни на Европейския регламент за защита на личните данни  и в крайна сметка на защитата на личната неприкосновеност. Нещо, което липсва в Clubhouse.

Само преди няколко месеца белгийският GBA наложи сериозна глоба на уебсайта за запознанства Twoo при много сходни обстоятелства, аргументирайки се, че не може да намери валидно правно основание съгласно GDPR за обработката на данни за приятели. Ако вашите приятели не са дали разрешение – в нашия случай  на Clubhouse  – да обработва техните данни, нито на вас да обработвате и споделяте техните данни с Clubhouse за тази цел, Clubhouse и неговите потребители не могат да разчитат на законен интерес за защита в този контекст.

Германското правителство също има проблеми заради факта, че приложението изобщо не е прозрачно спрямо потребителите си. Точните данни за връзка с компанията зад Clubhouse („das Impressum“, както се нарича според германското законодателство) никъде не са ясно посочени  и политиката за поверителност е достъпна само на английски език, въпреки че регламентът за защита на личните данни изисква тя да бъде изписана на език, който е разбираем за обикновения потребител. За сравнение, Whatsapp вече получи солидна глоба в Германия през 2016 г., тъй като условията за ползването му не бяха достъпни на немски език.

Не е изненадващо, че Clubhouse сега е обект на разследвания от различни европейски органи за поверителност. Както френският CNIL, така и държавният DPA в Хамбург, HmbBfDI, в момента разследват начина, по който Alpha Exploration Co., американската компания, която стои зад Clubhouse, обработва личните данни на настоящите и бъдещите си потребители. Във Франция разследването е резултат от петиция срещу Clubhouse, която вече събра повече от 10 000 подписа и всеки, който помни глобите в милиони, наложени на Google и Amazon, знае, че CNIL не се страхува да нанася смазващи удари на американските технологични компании .

Линкове

https://www.pcmag.com/how-to/what-is-clubhouse-app

https://www.joinclubhouse.com/on-community-moderation

Коментари

comments