Браво за българските музиканти!

0
891

 

В Москва, в концертната зала на Музея Чайковски в Москва, се състоя чудесен концерт при участие на младите, но вече известни музиканти, лауреати на редица международни конкурси – пианистката Надежда Цанова и тромпетистът Петър Македонски. Московчани бяха запознати с тяхното изкуство чрез предаването на портала культура.рф, модерирано от изкуствоведа Майя Праматарова, от страна на БКИ в Москва и на Екатерина Артемюк , от страна на Центъра за славянски култури на Иностранката.

Надежда и Петър – още с появата си грабват публиката със своята красота и елегантност, но основното им достойнство е високото им професионално майсторство. Техният дует е записван както от Българското национално радио, така и от Френското национално радио, те са избирани за дует на годината и са лауреати на много награди, които потвърждават високата им класа.

Бих искала да отбележа, че съчетанието на пиано с тромпет не е често явление, а да свириш солова програма на тромпет е само по себе си уникално явление. То предполага особен творчески дар, безупречно владеене на инструмента, техническа виртуозност, многообразна звукова палитра, изразителна кантиленност, проникваща в душата на слушателя. Петър Македонски обладава тези достойнства и е ярък представител на цяла династия тромпетисти.

Московският дебют на Петър Македонски и Надежда Цанова представи дуета чрез много разнообразен репертоар. Концертът започна със «Соната за тромпет и пиано» на Васил Казанджиев, жив класик на съвременната българска музика. Изпълнението разкри сложната драматична природа на творбата, нейната контрастност, темброво богатство, фактурна изобретателност и красота. Сонатата е своего рода ексцентрично съревнование на двама виртуози.

Чрез творбите на  Румен Бояджиев–син («Ламенто») и на Фридрих Хидеш («Фантазия») музикантите се разкриха като майстори на благородна и вътрешно наситена музикална изразителност, при Жул Леви  и неговата «Руска фантази» те завладяха със задушевна тоналност, а с Джорджe Енеску и неговата «Легенда» добавиха към палитрата на концерта загадъчност и мистичност. «Хоро-Стакато» на  Григораш Динику и знаменитият «Неаполитански танц» от балета «Лебедово езеро» на Чайковски предизвикаха дълги и нестихващи аплодисменти.

Особено място в концерта имаха соловите изпълнения на Надежда Цанова, която се прояви като истински виртуоз, изпълнявайки изключителни по сложност творби на Верди –Лист – Парафраза на тема от операта «Риголето» и на Сергей Прокофиев «Ромео и Жулиета преди раздяла».  Пианистката се разкри като музикант с изключителна драматична изразителност, тънък лиризъм, богата звукова палитра с мощно, асоциирано с оркестрово, звучене. Надежда Цанова прониква в дълбочина в музикалните образи, изгражда ги чрез широка амплитуда от  нежно  пианисимо до мощно и изразително форте. Блестящо и с изключително майсторство тя интерпретира «Токата» на Васил Казанджиев, разкривайки силата на този голям съвременен български композитор

Изкушената аудитория на Музея на Чайковски в Москва, една от важните концертни зали в града, горещо аплодира музикантите и не веднъж се чуха възгласи «браво». Изключителна радост е, че гастролните пътеки на музикантите ги доведоха в Москва. Особено радостно е, че това се случва в това така сложно за концертна дейност време. Ние се надяваме дуетът на Цанова и Македонски да ни гостува отново. «Браво, Надежда и Петер!».
Кандидат на изкуствознанието Валерия Федотова

Коментари

comments