БРАВИСИМО! Ярък дебют на Светлина Стоянова в „Болшой“

0
1718

Биографията на Светлина Стоянова е вече на сайта на Болшой театър. След дебюта й като Розина в операта на Росини “Севилският бръснар” на 4-ти и 6-ти февруари, след виковете “брависимо”, може да се очаква, че й предстоят нови гостувания на тази световна оперна сцена.

Ролята на Розина, в интерпретацията на режисьора Евгений Писарев е идеална не само за нейния светъл глас, а и за нейната възраст и очарование. Розина в тази версия е като малка красива птичка, затворена в клетка – на сцената буквално е построена истинска голяма клетка (сценография Зиновий Марголин).  Розина на Светлина Стоянова се стреми към свобода и любовта я прави смела и изобретателна.

Облечена в рокля с пола-камбана, така модерна преди няколко столетия в Европа, Розина е едновременно и нежна, и бързо набираща увереност в себе си млада жена. Хуморът е заложен в представлението като иронията идва чрез решението «театър в театъра». На долното ниво на сцената са гримьорните на актьорите, където периодично се появява и помощник режисьорът, и сценичните работници, там си почиват певците, а на второто ниво е пространството на приказката, където се разхождат и летят в небесата грамадни птици, в саксиите растат дървета, а сводът е осветен в чисти цветове. Преувеличението, този любим комедиен похват, е във всичко и той е част от лекотата и виртуозността на операта с диригент Туган Сохиев, главен диригент и музикален ръководител на оркестъра на Болшой театр.

снимки: прес център Болшой театр/Юрий Богомаз.

Светлина Стоянова, възпитаник на Кралската консерватория в Шотландия, вече е пяла партии в опери на Росини – освен блестящата коларатура на Розина, тя е пяла и Тисба в «Пепеляшка» във Виенската опера, и Анжелина в «Пепеляшка» на фестивала «Новото поколение» във Флоренция. Освен Росини, в репертоара на Светлина Стоянова са опери на Моцарт, Щраус, Маскани, като репертоарът ѝ значително расте, когато се добавят и концертните й изпълнения на редица международни форуми, като сред тях е и запомнящият се концерт по време на 48-то издание на МФ «Софийски музикални седмици» с участието на пианиста Марио Ангелов и Детския радиохор на Българското национално радио.

Девет сезона Светлина е пяла в този знаменит наш хор. Често и като солистка – още тогава се залагат основите на нейната международна кариера, която през последните няколко години е вече по големите оперни сцени.

В успешния й дебют в Болшой театър  й партнират  Рузил Гатин (граф Алмавива – с викове браво бе посрещната финалната му ария), Борис Пинхасович (Фигаро – певец с великолепен глас и кариера в Парижката национална опера, Ковънт Гардън, Виенската опера, Баварската опера и др.), Михаил Казаков (Базилио – певец с богата международна биография) и др. Изброявам ги, защото игровият принцип на спектакъла разчита на екипна работа и тук се проявяват не само чудесната вокална техника на екипа, а и техният  артистизъм.

Ако има нещо, което със сигурност може да се каже за българските оперни дебюти през последните години по международните оперни сцени, това е съчетанието на добра школа и глас със сценично обаяние и умение да приковеш към себе си публиката, да я спечелиш за каузата на персонажа. И след това, с леко намигване, да погледнеш отстрани на цялото действие.

Светлина Стоянова: изящна като статуетка, играе с лекота епоха, със същата лекота тя е и съвременната актриса, която «играе епоха». Чрез певци и актьори като Светлина Стоянова оперният театър преформулира днес и Росини, и Бомарше, върху чиято пиеса е стъпило либретото на Стербини, прави ги  автори на 21-ви век.

Майя Праматарова

 

Коментари

comments