„ПРИЛЕПЪТ“СЕ ЗАВРЪЩА С НОВ БЛЯСЪК И ВДЪХНОВЕНИЕ

0
620

Първата премиера през новия сезон на Музикалния театър е оперетата „Прилепът“ на Йохан Щраус-син. 100 години след първата постановка на българска сцена, съставът на театъра е амбициран да ни зарази отново с чара и красотата на виенския музикален шедьовър.

В среща с журналисти, екипът на постановката разкри обединяващия  творчески  импулс, вдъхновил състава да положи усилия и разкрие в по-различна светлина многократно постявяното безсмъртнното произведение.
„Прилепът“ се смята за връх на оперетното творчество, заглавие, което неизменно присъства в репертоара на всички оперетни сцени като образец на виенско майсторство. Затова и амбицията на колектива е класиката да блесне по начин, по който да докаже, че оперетата не е овехтял жанр, а неотменна част от европейската  култура, белег на шлифован усет за красотата и удоволствието от живота.

МАРИЯНА АСЕНОВА:  „ Искаме да накараме хората да се заредят с положителни емоции, да надскочат ежедневието, да получат един оптимистичен заряд, който да ги кара да вярват в доброто, в красотата, в любовта. И да си казват, както казваше навремето Фея Мустакова- „Я по-лежерно да гледаме на живота„.
„Прилепът“!- Няма да ви обяснявам, какво заглавие е това. В предпремиерен хаос сме, но се надяваме да се получи едно искрящо, вдъхновено представление. Това е 9-тата поред постановка на спектакъла в театъра. Последните две бяха на проф. Светлозар Донев и Петър Райчев. Това е моята сериозна официална премиера като дипломиран  режисьор.

Юли Дамянов, диригент-постановчик:
„Аз имам богат опит с „Прилепът“ и в Германия, Австрия и Япония. Но за пръв път съм диригент-постановчик.“Прилепът“ е такава творба, в която винаги човек може да открие нещо ново, неща, които да направи, да открои един или друг акцент.
Така че, вие ще чуете, разхвърляна във второ действие една творба на Йохан Щраус, която Александър Мутафчийски откри. Това е един кадрил по музика на Верди от „Бал с маски“ написана от самия Йохан Щраус, която ние си позволихме да включим предимно като танци.
Иначе, следваме партитурата на Йохан Щраус. Която е една безсмъртна музика. И за която, когато я е написал, много са му завиждали. Дори са пуснали слухове, че не е негова, а че я е откраднал. И като казали това на Йоханес Брамс, той казал:„За съжаление, не от мен.“

Хореографът Йоанна Стоянова:
„Струва ми се, че публиката ще види един бляскав и динамичен спектакъл.
Най-голямото предизвикателство за мене беше, когато и режисьорът, и дириент-постановчикът ми казаха, че трбва да направя руски танц: кадрил по музиката на Щраус- в казачок. Но се получи много интересно. Има наченки на руски танц, но съвременно стана…
Аз залагам много на етюдните моменти, обичам актьорската игра. За мен не е толкова важно  движението, колкото самата енергия  на актьорското присъствие. Действието да прерасне в пластика, но няма да издавам повече…“

Иван Савов (сценограф):
„Надявам се, че  това, което сме направили – тръгнахме по една класическа платформа, леко осъвременена, с намигвания и препратки към съвременното оеснафено общество..“

Александър Мутафчийски (помощник-режисьор):
„За мен беше изключително приятно да приема една такава задача да се срещна отново, но с един малко-по-различен образ на  „Прилепът“. Въпреки че основно заложихме на класическия прочит на оригиналното либрето, тук дълги години се е поставял руски вариант, прочит, руска преработка на оперетата. Сега решихме да заложим на оригиналния вариант на творбата. Говоря за либретото, защото първата ми задача беше да предложа някои преработки или, по-скоро вариант на текста, по който да работим. Бях прочел абсолютно всички либрета. И от всички тях събрах нещо, което да обсъдим за да стигнем до този вариант, който ще видите. Два от най-комичните момента от руските либрета, които мисля, че са любими на публиката, сме ги включили и в сегашната постановка.
Съвсем случайно ми попадна, една музика от Щраус, кадрил от „Бал с маски“. Веднага на сън си представих, как това нещо би изглеждало в нашата постановка. Музиката е, на Йохан Щраус много е  красива, намерих нотите, поръча ме ги и ще чуете и тази прекрасна музика.
За пореден път се убеждавам, че нещата се получават, само когато има силен екип, който работи  в добра творческа взаимовръзка.

Да припомним:“Прилепът“ е по комедийния фарс „Затворът“ на Родерих Бенедикс
и водевила на Анри Мейак и Людовик Халеви „Новогодишната нощ“
Оригинално либрето – Карл Хафнер и Рихард Жене
Преработена версия на големия немски театрален режисьор Макс Райнхард* и текстове от либретото на Ердман и Волпин Превод – Павел Спасов

„Постановката е класическа, с леки намигвания по отношение на образа на принц Орловски и още някои неща, които  ще запазя в тайна. Решихме да направим по-различен прочит, знаете,за граф Орловски самият  фон Айзенщайн казва -„това момче ли е, или момиче“ и винаги ролята се е изпълнявала от жена.
Търсили сме класическа трактовка с малки намигвания към съвременността. За да е по-примамлива за нашата млада публика която  искаме да привлечем. Разчитаме и на темпоритъма, на лекотата на поднасянето“.

Мецосопраното Олга Динова сега дебютира в ролята на Розалинда. Динова, която е утвърден солист на Музикалния театър, е играла 23 години ролята на принц Орловски, която обикновено се изпълнява от жени, но за първи път ще я гледаме като Розалинда – една трудна във вокално отношение роля.

Олга Динова: „Даже се притеснявам, да не би да започна да пея с Орловски. Радвам се, че имам възможност да направя ролята на Розалинда. И това е моето амплоа“.

Най-младите солисти на театъра: Денко Проданов и Владимир Грудков, нашумели и с ролите си във „Фантомът на операта”, също дебютират в „Прилепът”.
Александър Панайотов и Денко Проданов са в ролята на принц Орловски – виждаме ги на плаката и брошурата.

:“Много съм щастлив, че съм  част от едно ново поколение артисти в театъра които работим страхотно и много се разбираме. Правя си едно малко сравнение с „Царицанта на чардаша“ – пищен декор, млади хора, динамика един подход, който го има в мюзикъла, диалози, поднесени по естествен начин. Мариана Асенова дава свобода на артистите, не ни слага в някакви щампи,  това е важно за нас, за да се развиваме… Така че, очаквайте да видите принц Орловски по-екстравагантен, по-дързък от всякога!“

На 17 октомври от 17:30 до 18:00 пред театъра имаше флашмоб. Участваха Хора на Музикалния театър с костюмите и маските от бала на Принц Орловски и с музиката на Йохан Щраус от оперетата „Прилепът”. С пъстрата проява театърът кани своята публика на премиерата на творбата.

Премиерните дати са 20, 25, 26 и 27 октомври. Театърът ще покаже нова и непоставяна досега у нас сценична версия на творбата. Режисьорка е Марияна Арсенова, диригент-постановчик – Юли Дамянов, диригенти – Огнян Митонов и Димитър Косев, сценографи – Иван Савов и Слава Савова.    участват солистите Богомил Спиров, Владимир Грудков (Габриел Фон Айзенщайн), Добрина Икономова, Олга Динова, Марияна Арсенова и гост-солиста Илина Михайлова (Розалинда), Николай Борисов, Иван Панев и Христо Сарафов (Франк), Стефан Петков и Пеньо Пирозов (Алфред), Катерина Тупарова, Теменужка Трифонова, Дайана Фирузи и Исидора Молес (Адела), Кръстан Кръстанов, Добромир Момеков, Александър Мутафчийски (Доктор Фалке) и други.ничка по костюмите – Яна Дворецка, хореографка – Йоанна Стоянова.

Оперетата е  три действия, заплетеният сюжет е базиран на прикриване и разкриване на тайни и разменени самоличности. Унизеният д-р Фалке иска да засрами своя приятел Айзенщайн за това, че преди години, след пиянско парти, го е изоставил посред бял ден сам да намери пътя към дома си, облечен в костюм на прилеп. „Прилепът“ измился план, в който да разкрие склонността на Айзенщайн и на съпругата му Розалинда към извънбрачни забежки, като ги урежда да участват в бал с маски. В същото време любовникът на героинята – Алфред, смятан от властите за нейн съпруг, е задържан погрешно в затвора, а прислужницата ѝ – Адела, която мечтае да стане актиса, се надява на бала да осъществи мечтата си. Балът започва, Айзенщайн започва да флиртува със своята съпруга, без да я разпознае. Тя, от своя страна го разпознава и започва да крои отмъщение. Почти всеки от тях се опитва да се представи за някой друг, абсурдът нараства до момента, когато всички се оказват в затвора. Как завършва историята по между им, остава да видим..

*Макс Райнхард-забележителен режисьор актьор и театрален деятел Роден  Баден, край Виена.(1873-1943)
 Експериментира със светлина, декори,музика, звуци. Преди да напусне Европа и замине за САЩ, работи във Залцбург= Закупеният от него замък 1919 г., където събира интелектуалци и  и видни творци и до днес се провежда Световният Залцбургски семинар, е територия на обмен на идеи от различни области на изкуството.
1920 година основава Залцбургския фестивал заедно с Йохан Щраус.  

Коментари

comments