УСМИВКАТА НА ПРОЛЕТТА: ХИРО ЯМАГАТА В „АРТ АЛЕЯ“В СОФИЯ

0
501

Чак да не повярваш. Ей така просто разхождайки се по „Витошка“, можеш да свърнеш по ул.“Гладстон“ и да попаднеш в света на невероятните багри на Хиро Ямагата и проекта му Vegetation („Диви цветя“), създаден благодарение на връзките му с галерия Арт Алея и България.

Забележителният художник, роден в Майбара, Япония 1948-а, днес е световна знаменитост. Концептуалист, изразител на философията на бийт поколението, създател на рисуването с лазерни лъчи, просровут с мащабните си проекти-лазерни инсталации по повод 100-годишнината на Айфеловата кула, 100-годишнината на Статуята на свободата, създател на визии за олимпийските игри, както и на редица церемонии на Оскар и Грами, автор на  лазерната феерия PHOTON 999-Билбао, Гугенхайм, е предоставил специално за бъгарската публика 40 миниатюрни творби, изображения на диви цветя.


Проектът“Vegetation“ се случва благодарение на осъществен личен контакт с галеристите на Арт Алея 2004-а година, но е в неразривна връзка с идеите на цялостното му творчество. Самият той днес живее в Северна Калифорния между секвоите и дивите цветя. Отношението към екологията, екосъобразният живот вероятно е в корените му, плод на съзерцателната японска култура и в странстванията му по света. Творецът търси поводи да възроди връзката ни с красотата на природата.
Разбира се, широката си популярност Хиро Ямагата печели с невероятно жизнените карнавално – весели светове, които създава в стилистиката на поп-арта, комикса и които са под влияние на бийт културата, на „децата на цветята“.

 

В периода, когато живее в Париж, той е личен приятел с Гийнсбърг, общува с Грегъри Корзо, с хореографа Мърс Кънингам, с композитора Джон Кейдж и актьорите Ален Делон и Жан-Пол Белмондо.

Прави изложби живопис и графика, работи и с режисьора Питър Брук, създавайки сценографията за „Крал Юбю“, а по-късно продуцира филм за бийт движението. Заедно със своя приятел и колекционер Арнолд Шварценегер, създават каталог, който може да бъде видян в „АРТ АЛЕЯ“,както и каталозите, които Хиро Ямагата създава за Гинсбърг и Гинсбърг за него.

Проектът  „Vegetation – Диви цветя“, вглъбяването в миниатюрния им свят, има  връзка с цялостното му творчество, като носи послание към българската публика.

За ярките цветни багри и цветята, като  лайтмотив, присъстващ в цялостното му творчество, разказва Светлана Ганева, управител на галерията.

Светлана Ганева: „Петдесетте години Мерцедес Бенц произвежда 50 авторски коли, които  по-късно Хиро Якагава издирва и решава да ги изрисува. Изрисува ги всичките, те сега са притежание на монарси,шейхове, на шведската кралица..


Тези коли са изрисувани с флората и фауната на островите Фиджи.

Идеята е, докато собствениците ползват технологията на 20-и век, да не забравят приказната красота на земята. Проектът е кръстен „Земен рай“. Това е един от големите му проекти, който показва това движение на цветята, които при него са един лайтмотив, никога не ги рисува самоцелно. Сега казва:“аз живея там, сред секвоевите гори и за да открия дивите цветя, трябва да съм там, при тях“ . Това е апел към хората, които жвеейки в технологичен век, губят връзка със земята. А тя за него е Космос. Това е новият  Космос, който той търси.

Инсталацията, която  прави 2001 година в Билбао перд Гугенхайм – ФОТОН 999, са два огромни куба, които той бомбардира с едно съоръжение с лазерни лъчи така, че фактически всяка секунда по тези кубове отвън и отвътре се получават своеобразни абстрактни картини, най-различни, но предварително изчислени.

Много сложен проект, чиято цел е да се разградят слънчевите лъчи. Защото той проучва светлината, иска да се покаже как е създадена, какво има в нея и по някакъв начин това слънце можем да го почувстваме отвътре, да го видим. И хората влизат в тези кубове и стават част от инсталацията.
Видеофилм за преживяването може да се види в изложбата.
Но ако гледате сега картините с неговите цветя и се съпоставят с кадри от ФОТОН 999 се усеща връзкат, усеща се това трептене на светлината, което е отразено, когато е рисувал цветята.

Светлана Ганева: Просто при него всичко е свързано. А е избрал тогава слънцето, защото то е метафора, то е основата на всяка една митология. Божеството, което създава света и живота. При него нищо не е случайно.
След този космически проект, както бих го нарекла, защото НАСА го спонсорира, той тръгва в обратна посока.Тръгва да търси земята. Преди две години отива на Еверест, на 5000 м. височина, там смесва пигмети от начукани камъни, пръст, вода от реката и подготвя основата на картините, които разполага по пътя за Еверест, апелирайки към света да обърне поглед към това място, защото е страшно замърсено.
Тази малка изложба е специално за българите и галерията, което е голяма чест за нас. Преди години той посети България, беше в галерията и се получи една духовна връзка и оттогава имаме лични контакти. Ние сме едно малко пространство и може би тъкмо сега му влязохме в полезлрението, когато се е усамотил, когато е излязъл от от светския начин на живот и търси нови пластове и дълбочини.

Те са като медитация тези негови картини.Те са толкова ведри, че който влезе, си тръгва усмихнат.


Носейки идеологита на бийт поколението, Ямагата смята, че ако не я осмислим, няма да можем да схванем цивилизационното развитие на 20-и и 21-ви век. Защото тази идеология ни е заредила с идеята за свободата, с динамиката на търсенето, на промяната.“
Картините на големия художник, албумите и филмите за него, могат да бъдат разгледани до 27-ми април.
Не пропускайте. Струва си пролетта да ти се усмихне от картините на Хиро Ямагата.

Коментари

comments